با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ درک الکتریسیته‌ی ساکن
زیارت عاشورا

 درک الکتریسیته‌ی ساکن

الکتریسیته‌ی ساکن، که به صراحت به معنای "الکتریسیته در حالتِ سکون" است، به عنوانِ نشستِ بارهای الکتریکی یا الکترون‌ها روی سطحِ ماده تعریف شده است.

به طور کلی، الکتریسیته‌ی ساکن زمانی ایجاد می‌شود که یک ماده روی سطح ماده‌ی دیگر مالیده می‌شود. در این حال هر چند بارهای الکتریکی موجود است، باعث تشکیلِ جریان متناوب یا جریان مستقیم نمی‌شوند. بنا بر این، این بارها که تحت عنوانِ "ساکن" نامیده می‌شوند، همان طور که قبلاً هم ذکر شد، به صراحت به معنای "الکتریسیته در حالتِ سکون" هستند.

درک الکتریسیته‌ی ساکن

علل

وقتی دو ماده در تماس فیزیکی نسبت به هم قرار می‌گیرند، الکترون‌ها از سطح یک ماده به سطح ماده‌ی دیگر حرکت می‌کند. ماده ای که الکترون عرضه می‌کند، بار مثبت اضافی به دست می آورد که پروتون نام دارد و ماده‌ای که الکترون به دست می‌آورد، بار منفی اضافی به نام الکترون، دریافت می‌کند. این فرایند صرفاً به معنای انتقالِ الکتریسیته نیست. کشف شده است که بیشتر موادِ دارایِ توانایی نمایشِ الکتریسیته‌ی ساکن، نا رسانای الکتریکی هستند.

دلیل

به خوبی شناخته شده است که بارهای مخالف یک دیگر را جذب می‌کنند، در حالی که بارهای مشابه یک دیگر را دفع می‌کنند. بنا بر این، اگر یک جسم با الکترون‌های ساکن روی سطح آن، جسم دیگر که دارای بار مخالف است را جذب کند، وجود بار می‌تواند ثابت شود.

یک میله نا رسانا که در ابتدا خنثی با مقدار مساوی از بارهای مثبت و منفی است را در نظر بگیرید. هنگامی که میله برای مدتی روی یک سطح زبر مالیده می‌شود، ناچاراً بارهایی مثبت روی سطح خود به دست می‌آورد. اکنون، میله را به مهره‌های کوچکی که خنثی هستند نزدیک می‌کنیم. میله، مهره‌ها را جذب می‌کند.

میله‌ای مشابه‌، وقتی به یکی از این مهره‌ها که قبلاً روی سطح میله مالیده شده است و بنا بر این بار مثبت به دست آورده است، نزدیک می‌شود، با هل دادن، مهره را از خود دور می کند.

اثرات

با کمک آزمایش‌ها، مشخص شده است که یک جسمِ دارای الکترون‌های ساکن روی آن، یک جسم با بار متضاد را بیشتر از جسمی با بارهای خنثی، جذب می‌کند، به این دلیل که پیوند مولکولی قویِ الکترون‌ها با سطح ماده، الکترون‌ها را بدون تغییر و دست ‌نخورده نگه می‌دارد. اما زمانی که جسم با بارِ متضاد، نزدیک آن آورده می‌شود، الکترون‌ها را با نیروی بیشتری جذب کرده و پیوند مولکولی قوی را می‌شکند و در سراسر جسم دیگر می‌پرد.

زمانی که الکترون‌ها، بیشتر و بیشتر در سراسر جسم حرکت می‌کنند، هوای احاطه شده توسط آنها گرم شده و باعث می‌شود الکترون‌های دیگر به جسم دریافت‌کننده منتقل شود. در نهایت، منجر به موقعیتی می‌شود که هر دو عنصر، بارهای خنثی به دست می‌آورند.

از آن جا که الکتریسیته‌ی ساکن، ترکیبی داخلی از بارهای الکتریکی (پروتون ها و الکترون‌ها) در دو ماده است که از یک دیگر جدا هستند، احتمال زیادی وجود دارد که اجزای الکتریکی و الکترونیکی کوچک، به دلیل تأثیرِ آن آسیب ببینند. از این رو، سازندگان چنین دستگاه‌هایی، استفاده از تعدادی از دستگاه‌های ضد استاتیک را برای جلو گیری از این تأثیر، شروع کرده‌اند.

منبع:راسخون



تاريخ : پنج شنبه 19 شهريور 1394برچسب:, | 1:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

حقایق شگفت انگیز در مورد زمان

زمان بر زندگی ما حکم رانی می کند و همه ما آرزو داریم که زمان بیشتری داشتیم. کسب و کارها به واسطه آن پول در می آورند و دانشمندان می توانند آن را با دقت حیرت انگیزی اندازه گیری کنند. اوایل سال ۲۰۱۳ پژوهشگران آمریکایی از یک ساعت اتمی دقیق با اختلافی کمتر از یک ثانیه از زمان بیگ بنگ۱در ۱۴ میلیارد سال پیش پرده برداری کردند.

اما واقعا زمان چیست؟ با وجود آشنا بودنش، غیر قابل توصیف بودنش حتی بزرگ ترین متفکران را هم به مبارزه می طلبد. بیش از ۱۶۰۰ سال پیش، فیلسوف آگوستین۲از شهر هیپو۳شکست را با کلماتی که هنوز هم به گوش می رسند پذیرفت: «اگر هیچ کس از من نپرسد می دانم آن چیست، اما اگر بخواهم آن را برای کسی که بپرسد توضیح دهم، نمی دانم.» به باور فیزیک دان نظری لی اسمولین۴، زمان هنوز هم با این معمای کهنه دست به گریبان است، او می گوید: «درک کردن ماهیت زمان، مهم ترین مسئله روبروی دانش است.»

به عنوان یکی از بنیان گذاران موسسه پریمتر در فیزیک نظری۵در شهر انتاریو۶ی کانادا که متخصص کار با پرسش های بنیادین فیزیک هستم، پروفسور اسمولین از هر کسی بیشتر زمان صرف اندیشیدن روی پرسش های عمیق کرده است. اما چرا او فکر می کند که ماهیت زمان این قدر مهم است؟

اسمولین می گوید: «زیرا مرکز موفقیت ما در جستجو برای درک هستی است.» برای بیشتر مردم شبیه ذره ای که بوسیله باد رانده شده به نظر می آید زیرا هستی در تمام اشکال خود، از بیگ بنگ تا کباب یکشنبه۷به زمان وابسته است. آیا بدیهی نیست که ما باید زمان را جدی بگیریم؟ و نباید دانشمندان معماهای آن را قرن ها پیش طبقه بندی می کردند؟

برای یک شوک آماده باشید. دانشمندان به راستی با معنای زمان گلاویز شده و به یک نتیجه مبهوت کننده رسیده اند. آن ها اصرار می کنند که موفق ترین نظریه های فیزیک ثابت می کنند که زمان وجود ندارد. اما حالا اسمولین برای این دانشمندان خبرهایی دارد، او فکر می کند که آن ها به این سوق داده می شوند که هستی زمان را با مخلوطی از باورهای دیرینه و عمیق و ریاضیات مبهم همراه کنند.

 و در کتاب جدال آمیز تازه اش «تولد دوباره زمان۸» خطرات این پافشاری بی خردانه را گوشزد کرده و نوید پذیرفتن اهمیت بنیادی زمان را داد. اگر او درست بگوید، به این معنی است که زمان به جای آنکه بی ربط باشد، برای توضیح اینکه چطور دنیا کار می کند بسیار با اهمیت است و حتی مسئول وجود و هستی ماست. اسمولین در مورد چیزهایی که می گوید دچار توهم نشده است، او می گوید: «اینکه وضعیت علمی زمان یک توهم باشد، ترسناک است. »

او نمی گوید که قوانین نادرست هستند، فقط می گوید که دانشمندان اصول درست خود را نمی – فهمند. او می گوید: «بر طبق دیدگاه استاندارد، هر چیزی که در جهان اتفاق می افتد به وسیله ی قوانین تعیین می شوند. قوانین قطعی هستند، آن ها با زمان تغییر نمی کنند.»

این خاصیت قوانین است که آن ها را در پیش بینی آینده قدرتمند می سازد: موقعیت امروز زمین را در قانون گرانش وارد کنید و به شما محل دقیق موقعیت آن را در میلیون ها سال آینده را می دهد. قوانین هم چنین به نظر می رسد که ماهیت واقعی زمان را معلوم کرده اند. اسمولین می گوید: «آنها پیشنهاد می کنند که گردش زمان فقط یک توهم مناسب است که می تواند با محاسبات جایگزین شود.»

به عبارت دیگر، زمان تنها یک حقه است که معادلات را به پاسخ های درست می رساند. فیزیک دانان با قدرت نامحدود ظاهری قوانین شان و مفهوم زمان در جستجوی ویژگی های همه چیز از جمله کیهان به طور کامل، با تمام بزرگی بی انتهایش هستند. اما زمان، و دوباره زمانی که آن ها در جستجوی آن هستند به مشکلات کشیده می شوند.

بیش از ۳۰۰ سال پیش، آیزاک نیوتون۹کوشش کرد قانون جهانی گرانش خود را در سراسر کیهان به کار برد، تنها برای اینکه فروپاشی آن را زمانی که با مقادیر نامحدود فضا سر و کار دارد ببیند. یک قرن پیش، آلبرت انیشتین۱۰نظریه بسیار قدرتمند تر گرانش خود، نسبیت عام۱۱را برای کیهان به کار برد، اما در مقیاس های بزرگ (اجسام بسیار چگال) زمانی که انفجار بزرگ را تشریح می کرد، در هم شکست.

در نیمه سال ۱۹۶۰، نظریه پرداز آمریکایی جان ویلر۱۲و دستیار او برایس دویت۱۳تصمیم گرفتند که ببینند چه چیزی ممکن است از بکار بستن موفق ترین نظریه علمی – نظریه کوانتوم – در مورد کیهان بیرون آید. نظریه کوانتوم که بیش تر اوقات در دنیای زیر اتمی به کار می رود، حداقل در اصول می تواند روی هر چیزی به کار رود، حتی در مقیاس های بزرگ کیهانی.

 ویلر و دویت موفق به ارائه مجموعه معادلات ترسناکی شدند که بر طبق نظریه کوانتوم ماهیت واقعی جهان را تسخیر کرده است. اما معادله یک بینش تکان دهنده را تولید می کند. از تمام کمیت هایی که شامل می شود، یکی را که هر کسی انتظار داشت حضور داشته باشد به سادگی صفر شد: t برای زمان. اسمولین می گوید: «بر طبق معادله ویلر – دویت، حالت کوانتومی کیهان ثابت است. جهان کوانتومی جهانی بدون تغییر است.»

برابر کردن با واقعیت آشکار به سختی می تواند کامل تر باشد. ستاره شناسان اصرار دارند که جهان در بیگ بنگ آغاز شده و هنوز هم در حال انبساط است. ستاره ها دائما در حال تولد و مرگ هستند – همراه با خودمان. واضح است که چیزی اشتباه است. بسیاری از نظریه پردازان در کوشش اند برای یافتن راه هایی برای بیرون کشیدن چیزی از دنیای بی انتهای تشریح شده به وسیله معادله ویلر – دویت که ما آن را به صورت زمان درک کرده ایم.

اسمولین می گوید: «من این رویکرد را سنجیده ام و هم چنان معتقدم هیچ کدام کار نمی کند.» او معتقد است فقط یک باز بینی بنیادی در مورد زمان می تواند بحران را حل کند. اگر چه، همه این را قبول ندارند. برخی اصرار دارند که معادله ویلر – دویت واقعیت در مورد زمان را آشکار می کند – مهم نیست چقدر ناخوشایند، آن را می یابیم.

پیشرو آن ها فیزیک دان بریتانیایی دکتر جولیان باربور۱۴، استاد پروازی۱۵دانشگاه آکسفورد است. او دهه ها روی کشمکش با مفهوم معادله ویلر – دویت صرف کرده است و برای اثر بزرگش در سال ۱۹۹۹، «پایان زمان۱۶» شناخته شده است. بر عکس اسمولین، باربور اصرار دارد که مفهوم معادله ویلر – دویت برای زمان نمی تواند نادیده گرفته شود. او استدلال می کند که جهان واقعا یک آرایش ایستا و بی کران از «حالا ها» است: مانند فریم های یک حلقه فیلم کیهانی.

در هر لحظه معین، یا «حالا»، زمان نیاز ندارد که توضیح دهد جهان چطور کار می کند. احساس گذر زمان از پردازش ذهنی ما از هر کدام از این فریم ها یا آن گونه که باربور آن ها را صدا می کند «کپسول های زمان» می آید، به هر حال خود زمان وجود ندارد.

اسمولین کوشش باربور را بسیار تحسین می کند و می گوید: «این بهترین اندیشه برای نزدیک شدن به فهم نظام کوانتومی است.» او حتی برخی از آخرین ایده های باربور را در کار خود وارد کرده است اما باور دارد که آن هم از همان عیب های دیگر نظریه های جهان بی انتها رنج می برد: او پیشنهاد می کند که پیش بینی های قابل آزمایش انجام دهیم و آن در درجه اول نمی تواند توضیح دهد که قوانین بی انتهای فیزیک از کجا آمده اند. اسمولین فکر می کند که می تواند تمام این ها و فراتر را انجام دهد و برای این کار ویژگی های یکی از شگفت انگیزترین اشیای دنیا را نام می برد: سیاه چاله ها.

سیاه چاله ها از متلاشی شدن ستاره های غول پیکر تشکیل شده و به دلیل میدان گرانشی قدرتمندشان که حتی نور نمی تواند از آن ها بگریزد بدنام هستند. اینکه دقیقا چه اتفاقی درون آن ها رخ می دهد دقیقا معلوم نیست اما اشاره هایی جزیی از نظریه کوانتوم وجود دارد که مرکز سیاه چاله ها احتمالا مکان تولد دنیاهایی کاملا تازه با قوانین فیزیکی متفاوت است.

اسمولین اشاره کرد که اگر این درست باشد، نوعی کیهانی از انتخاب طبیعی داروینی می تواند اجرا شود، که رایج ترین دنیاها، مناسب ترین آن ها برای تولید سیاه چاله ها هستند، او می گوید: «و این می تواند در دنیای ما مورد آزمایش قرار گیرد. بعد از بی شمار تکامل کیهانی جاودان، دنیای ما از این پس باید با قوانین فیزیکی که برای تولید سیاه چاله ها مناسب هستند اداره شوند.

 بر طبق صحبت های اسمولین، فیزیک دانان نجومی می توانند بررسی کنند که آیا این واقعا درست است یا نه و نیز بررسی تاریخی که مدارک بر آن اشاره دارند. به هر حال قابل توجه ترین مدرک می تواند وجود ما باشد.

سیاه چاله ها از مرگ ستاره های غول آسا در انفجارهای ابرنواختر۱۷ی به وجود می آیند، جالب توجه است که این ها دقیقا همان ستاره هایی هستند که کربن، اکسیژن و دیگر عناصر مورد نیاز زندگی را تولید می کنند. اگر ستاره ی غول پیکری نباشد، هیچ جهانی که سیاه چاله ها را تولید کند نیست و نه هیچ استنتاج قانون فیزیکی و نه ما، هیچ یک.

بنابراین اسمولین اظهار می کند که وجود فعلی ما شاید مدرکی برای تکامل کیهانی باشد و چون تکامل فقط می تواند در طول زمان اتفاق بیافتد، درست است اگر اظهار کنیم که زمان واقعی است.

آن یک خط استدلال شگفت آور برای واقعیت زمان است ولی همه را متقاعد نمی کند. پروفسور نظریه پرداز، کلاوس کیفر۱۸از دانشگاه کلن۱۹آلمان می گوید: «بدون اغراق، من این ایده ها را قمار می دانم.» او حتی در مورد نقطه آغاز استدلال اسمولین برای واقعیت زمان تردید دارد: به هیچ وجه هیچ مدرکی نیست که دنیاهای تازه درون سیاه چاله ها متولد می شوند.»

به هر حال چیزی که همه آن را قبول دارند این است که زمان واقعی به نظر می رسد و هیچ بحثی روی بی باکی استدلال های اسمولین نیست. اگر حق با او باشد، دنیای ما تنها آخرین دنیا در یک رشته ی بی پایان است. در طول زمان، در سراسر دنیاهای متوالی، قوانین فیزیک باید نقطه ای را که شرایط نه تنها برای تشکیل سیاه چاله ها – محل تولد دنیاهای تازه – بلکه برای کنده ساخت۲۰های حیات هم از جمله ما مناسب باشد را استنتاج کنند.

 به عبارت دیگر، زمان این اتفاق آشکاری را که دنیای ما ترکیبی از شرایط مناسب است که به ما اجازه وجود می دهد را توضیح می دهد. پس اینکه در مورد همه این ها حق با اسمولین است یا همان طور که بیش تر نظریه پردازان اصرار دارند زمان واقعا یک توهم است، فقط زمان به ما می گوید.

تاریخچه ای کوتاه از تغییر درک ما از زمان

۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح

اولین فیلسوفان یونانی روی واقعیت گذر زمان بحث می کنند. هراکلیتوس اصرار می کند که بقا یک توهم است و همه چیز پیوسته در حال تغییر است، در مقابل پارمنیدس استدلال می کند که هستی بدون تغییر، زمان را یک توهم می سازد.

۱۹۸۷

آیزاک نیوتون شاهکار علمی خود «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» را منتشر می کند که در آن حالت هستی را از «زمان مطلق» ساخت. این جریان ها مستقل از تاثیرات، دقیقا با همان ابعاد در سراسر کیهان هستند.

۱۹۰۵

آلبرت انیشتین نظریه نسبیت خاص خود را منتشر می کند که بر طبق آن زمان نسبی است، نه مطلق. او پیش بینی کرد زمانی که توسط یک ساعت در حال حرکت اندازه گیری می شود، زمانی که با یک ساعت ایستا مقایسه شود به نظر آرام تر حرکت می کند.

منبع:هوپا



تاريخ : پنج شنبه 19 شهريور 1394برچسب:, | 1:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چگونه افکار خود را بارور کنیم ؟

آیا تا کنون برایتان پیش آمده است که بخواهید کاری را انجام دهید اما آنقدر در مورد آن موضوع فکر کرده اید که زمان را از دست داده اید و آن موضوع بازخوردی را که می توانست داشته باشد را از دست می دهد و از اهمیت آن کاسته می شود .

-جمله هایی به این سبک را شاید بسیار شنیده باشید اما حقیقتا آیا می دانید چگونه می توانید افکار خود را رشد دهید ؟ چگونه می توان به یک فکر ناب و عالی رسید ؟

هر فکر جدیدی که در ذهن شما به وجود می آید از کجا نشات می گیرد ؟

هر فکر ، نظر ، ایده ای که در ذهن شما زاییده می شود نتیجه نیاز روحی و جسمی شما به آن فکر است ، گاهی این نیازها مدت هاست که در ذهن شما وجود دارند نه یک روز یا یک هفته بلکه در مواردی به سال ها یا ماه ها قبل بازمی گردند .

به یک مثال بسیار ساده اما مرتبط دقت کنید :

اگر به این فکر می کنید که صبح ها زودتر بیدار شوید و به کارهایتان برسید به این دلیل است که احساس می کنید با کمبود زمان برای انجام کارهایتان مواجه می شوید پس این فکر در ذهن شما متولد می شود که صبح ها زودتر بیدار می شوید .

هنگامی که فکری در ذهن شما جرقه می زند آن را رها نکنید در ابتدا به آن فکر کنید و با خود بگویید این فکر چرا به ذهن من خطور کرده است ؟ این فکر مرا به کجا می خواهد ببرد ؟ این فکر چه نتیجه ای را برای من به دنبال خواهد داشت ؟ چرا الان ؟ چرا در این زمان و مکان ؟

خود را اصلا محدود نکنید و حتی گاهی برای پاسخ دادن به سوالی که در ذهن شما به وجود آمده است می توانید از نزدیکان خود نیز کمک بگیرید تا سریعتر به پاسخ دست پیدا کنید .

با این روش شما می توانید بسیاری از هدف ها ، برنامه هایی که در ذهن دارید را طبقه بندی کنید و به آنها بپردازید شاید هیچ گاه برای آنها زمانی را اختصاص نمی دادید ، غافل از اینکه شاید این افکار رمز موفقیت شما و کلیدی رو به آینده ای سعادت مند تر باشند .

هنگامی که به سوالات پاراگراف قبلی در ذهن خود پاسخ دادید ، گاهی اوقات سوالات و پاسخ ها به نظرتان خنده دار و حتی احمقانه نمود پیدا می کنند اما به یاد داشته باشید پاسخ های خنده دار و مسخره نیز می توانند نیازی ناخودآگاه از ذهن انسان را آشکار کنند که تا کنون به آن پرداخته نشده است .

پاسخ سوال را با دقت آنالیز کنید و به آن بپردازید نه اینکه بی توجه از کنار آن بگذرید .

چند سوال را در این قسمت مطرح می کنیم تا شما ساده تر بتوانید به پاسخ سوالهایتان برسید :

* آیا با انجام این کار رضایت بیشتری نصیبم می شود ؟ آیا موقعیت کنونی ام تغییری پیدا می کند ؟

* این ایده در نگاه اول مرا به چه فکری وادار می کند ؟ یاد آور چه کسی یا چه عملی می باشد ؟

* چه پاسخی برای این سوال وجود دارد ؟ یک پاسخ وجود دارد یا چندین پاسخ ؟

* از طریق چه ر اه هایی می توانم این تفکر را بارور کنم ؟

* این فکر مثبت است یا منفی ؟ به سعادت من می انجامد یا دربند و اسیر شدن ؟

در آخر باید متذکر شویم که فراموش نکنید ایده ها و تفکرات سازنده از پول ارزش بیشتری دارند و مهم تر هستند .

این تفکرات و ایده ها هستند که پول را به همراه خود می آورند . گاهی یک فکر ساده و بی اهمیت ، یک کاخ و سلطنت را برای شما به ارمغان می آورد .



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 15:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

حواس‌پرتی چیست؟

شاید شما تا به حال خیلی به “حواس‌پرتی” فکر کرده باشید و بارها از خود پرسیده باشید که چرا گاهی به هنگام مطالعه، حواس آدم پرت می‌شود؟ ما نمی‌دانیم که شما برای این سؤال خود چه جوابی پیدا کرده‌اید اما پاسخ صحیح این پرسش را به شما می‌گوییم: “حواس‌پرتی چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت. ”

ذهن شما همواره می‌خواهد درگیر و مشغول باشد. بنابراین اگر آنچه که اکنون انجام می‌دهید در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد کند، فکر شما دیگر لزومی احساس نمی‌کند که به جای دیگر برود و در آنجا درگیر شود. اما اگر در انجام این کار، درگیری ذهنی ایجاد نشود، ذهن شما شتابان به جایی می‌رود که خود را در آنجا مشغول کند و این همان حواس‌پرتی است. برای روشن‌تر شدن موضوع، مثالی بزنیم: وقتی دوستتان با شما صحبت می‌کند، اگر بتواند با بیان خود در شما مشغولیت ذهنی و توجه و علاقمندی ایجاد کند، شما با تمرکز فراوان به تمام حرف‌هایش گوش می‌دهید. اما اگر او نتواند چنین تأثیری در شما بگذارد چون ذهن شما درگیر نمی‌شود به سرعت فکر دیگری به ذهنتان راه می‌یابد و شما در حالی که به مخاطب خود خیره شده‌اید، دارید به چیز دیگری فکر می‌کنید. چیزی که در شما درگیری ذهنی ایجاد می‌کند.

ذهن شما مدام به فعالیت نیازمند است و این نیازمندی را هنگامی که شما مشغول مطالعه کردن هستید، هم دارد. بنابراین اگر آنچه که می‌خوانید، در شما درگیری ذهنی ایجاد کند، شما مشتاق و متمرکز پیش می‌روید. در غیر این صورت چشمتان خطوط را دنبال می‌کند و ذهنتان در جایی دیگر مشغول می‌شود. به عبارت دیگر، حواستان پرت می‌شود.

راه چاره: شاه کلید مبارزه با حواس پرتی ایجاد علاقه است

پیش از هر چیز، باید به خاطر داشته باشید که این شما هستید که باید ذهن خود را با موضوع مطالعه درگیر کنید. معمولاً سبک نوشتاری کتاب تلاش می‌کند که در شما درگیری ذهنی ایجاد کند اما عمده کار با خود شماست. ما اکنون می‌خواهیم روش مطالعه متمرکز را به شما آموزش دهیم، برای آن که درگیری ذهنی شما پایدار بماند. می‌خواهیم ذهن شما با جمله جمله کتاب درگیر شود. می‌خواهیم که شما یک مطالعه کننده فعال باشید. روشهای سنتی مطالعه که شما پیش از این داشته‌اید، شما را از یک مطالعه متمرکز باز می‌دارد و باعث می‌شود که حواس شما مدام پرت شود.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین b6 و فولیك اسید است كه در گرفتگی رگ‌ها و بیماری قلبی

در افراد دیابتی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش برای تشخیص جنسیت فلفل دلمه ای، آنها را وارونه کرده فلفل هايي که چهار

برجستگی در زير خود دارند ماده و آنهايي که سه برجستگی دارند نر هستند. فلفلهای ماده

پر از دانه، اما شیرین و برای مصرف خوراکی به صورت خام و فلفلهای نر برای آشپزی مناسب ترند.

فلفلهاي ماده پس از پخته شدن كمي تلخ ميشوند.

فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین ب 6 و فولیك اسید است كه در گرفتگی رگ‌ها و بیماری قلبی

در افراد دیابتی تاثیر می‌گذارد.هر دوی این ویتامین‌ها كه از خانواده ویتامین‌های ب هستند،

باعث كاهش هموسستئین می‌شوند.هموسستئین بالا باعث تخریب رگ‌های خونی شده و

باعث افزایش حمله قلبی و سكته می‌شود.

گفتني است فلفل دلمه ای علاوه بر اینكه سرشار از ویتامین ها و تركیبات مفیدی است كه

از ابتلا به انواع بیماری های پیشگیری می كند، طعم خوب و دلچسبی هم به غذاها می بخشد



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 16:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پژوهشگران آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند که کودکان از 5 سالگی افکار مثبت را درک می‌کنند و حتی بیش از بزرگسالان از فواید این افکار سود می‌برند

کودکان همیشه از قدرت بالایی برای شگفت زده کردن بزرگسالان برخوردارند. بزرگسالان اغلب فراموش می‌کنند که در کودکی چگونه رفتار می‌کردند و تا چه حد دقیق بودند.

در تئوری می‌دانیم که افکار مثبت فواید و مزایای بسیاری دارد، اما در عمل معمولاً از این افکار استفاده نمی کنیم.

این درحالی است که محققان دانشگاه کالیفرنیا کشف کردند کودکان از سن پنج سالگی افکار مثبت را یاد می‌گیرند و حس بهتری به دست می‌آورند.

 این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، 90 کودک بین سنین 5 تا 10 سالگی را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایشات کودکان به 6 داستان گوش دادند که در آنها دو شخصیت پس از تجربه کردن یک موضوع مثبت (دریافت یک حیوان خانگی به عنوان هدیه)، یک موضوع منفی (واژگون شدن بطری شیر) و یا مبهم (ورود یک معلم جدید) احساسات نشان می‌دادند.

پس از هر یک از این تجربیات، یکی از شخصیت‌ها خوش بینانه فکر می‌کرد و رویداد را با یک نور مثبت می‌دید درحالی که دیگری یک فکر بدبینانه داشت و واقعه را در نور منفی نشان می‌داد.

سپس محققان از کودکان خواستند که در مورد احساسات هر یک از این شخصیت‌ها قضاوت کرده و برای این احساسات توضیحی ارائه کنند.

پیش از این آزمایش، محققان با دقت سطح خوش بینی و امید هر یک از کودکان و والدین آنها را ارزیابی کرده بودند.

این بررسی‌ها نشان داد کودکان از 5 سالگی می‌فهمند که افراد پس از داشتن افکار مثبت و نه پس از افکار منفی احساس بهتری پیدا می‌کنند و اهمیت داشتن افکار مثبت در موقعیت‌های مبهم را به خوبی درک می‌کنند که این درک با افزایش سن عمیق‌تر می‌شود.

این درحالی است که کودکان به سختی درک می‌کنند که افکار مثبت چگونه می‌توانند روح کسی را که در یک موقعیت منفی مثل درد ناشی از به زمین افتادن درگیر است اوج دهند.

به طوری که در این موقعیت‌ها سطح خوش بینی و امید کودک نقش قابل توجهی در توانایی درک قدرت افکار مثبت ایفا می‌کند، اما نقش سطح خوش بینی والدین در این موارد بالاتر است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "علاوه بر سن، مسئله‌ای که می‌تواند قدرت درک فواید افکار مثبت توسط کودکان را افزایش دهد، سطح امید و خوش بینی والدین است نه خود کودک."

درحقیقت، این نتایج بر نقش والدین در کمک به کودکان برای یادگیری استفاده از افکار مثبت برای داشتن حس بهتر در موقیعت‌های سخت تاکید می‌کند.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 22:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نویسنده: گاتلیب، سوزانتبیان زنجان

مترجم: جعفری، زهرا

ناشر: صابرین ( کتاب های دانه)

نوبت چاپ: دوم 1384

شابک:

964-6181-65-1

تعداد صفحات: 228

نویسنده کتاب معتقد است:« کودکان سه ساله در مرحله شگفت آوری از رشد قرار دارند. آنان در حرکت های ابتدایی و اولیه، صحبت کردن و مراقبت از خود مهارت یافته اند و نسبت به خود و دستاوردهای شان احساس مثبتی دارند. آن ها مشتاق اند که دیگران را خوشحال کنند، کنجکاو هستند، خلق و خویی متعادل دارند و خوشبین هستند. کودک سه ساله دیدگاه های خوشایند و منحصر به فردی درمورد روابط، پدیده های طبیعی و اتفاق های روزانه ایجاد می کند. دیدن دنیا از دریچه ی چشم کودک سه ساله، سرگرم کننده ، شگفت و آموزنده است.»

بخش اول کتاب به آشنایی با دنیای درونی کودک اختصاص دارد. در این بخش رشد حرکتی، گفتاری و عاطفی، توانایی های ادراک و نوع خلق و خوی کودک مورد بررشی قرار گرفته است. بخش دوم کتاب، کودک را در متن خانواده مورد بررسی قرار می دهد و به موارد عملی مانند تغذیه، خواب، بازی و ایمنی می پردازد. مواردی مانند نظم و ترتیب، روابط با دیگران، عزت نفس، تولد توزاد جدید و مشکلات رفتاری تشریح می شوند. در این بخش، چندین فصل به تشریح راه های پرورش کودک تیزهوش، خلاق و علاقه مند به یادگیری اختصاص یافته است. در بخش سوم نیز به بررسی بعضی موقعیت خاص درباره ی رابطه کودک و جامعه پرداخته می شود: انتخاب مهدکودک، جشن تولد، مسافرت، روز اسباب کشی، تفاوت های ظاهری افراد؛ عناوین فصل های این بخش از کتاب است.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 22:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شنونده بودن را به فرزندمان بیاموزیم

تربیت فرزندان آن هم در عصری که برای هر کار به خصوصی، باید فن و تخصصش را داشت کار خیلی ساده ای نیست. مشکل بسیاری از خانواده ها نداشتن آگاهی در مورد آموزش مسائل تربیتی است.

بسیاری از ما می خواهیم که فرزندمان دوستان خوبی داشته باشد. به فرزندتان تاکید کنید که دنبال موضوعات سرگرم کننده و جالبی باشد که در این سن برای خود او و هم سن و سال هایش جذاب است و در آن موضوعات مطالعه کند.

به او یاد دهید که هنگام صحبت چشم های طرف مقابلش را نگاه کند و در طول صحبت خود را مشغول کار دیگری نشان ندهد چون این کار بی احترامی به دیگران است و خاطره خوبی را برای شخص مقابل نمی گذارد.

البته این نکته را هم به فرزندتان بگویید که تنها گوش کردن به صحبت های دوستش به معنای شنونده خوبی بودن نیست بلکه حین صحبت باید جملات دوستش را تکرار کند و نشان دهد که همه حواسش معطوف او بوده است.

شنونده خوبی بودن راز ساده ای است اما تنها افراد کمی هستند که می توانند به این اصل به خوبی عمل کنند. به فرزندتان یاد دهید که جزو این تعداد کم اما تاثیرگذار باشد.

منبع:جام جم



تاريخ : جمعه 23 مرداد 1394برچسب:, | 9:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کودکان بیش‌فعال این نشانه ها را دارند

یک روان شناس گفت: جدید ترین راه درمانی بیش فعالی کودکان، آموزش رفتاری به خانواده است و آگاهی از رفتار مناسب با کودکان در درمان آن ها اثرات بسیار دارد.

مهتاب بیات ریزی اضافه کرد: بیش فعالی دو نوع است:

۱- بیش فعالی- پیش فعالی، ۲- پیش فعالی- کم توجهی.

وی افزود: پیش فعالی را می توان از دو روش فیزیولوژی و زیستی شناسایی کرد؛ در روش فیزیولوژی یک نارسایی در مغز وجود دارد و روش زیستی مربوط به شرایط محیطی کودک است و بستر پیش فعالی کودک را فراهم می کند؛ در واقع مشکلات بالقوه نیز پیش فعالی را بیشتر می کند. در بین کودکان پیش فعال کودکان با هوش نیز وجود دارد.

بیات ریزی با اشاره به ۶ نشانه پیش فعالی گفت:

۱- این کودکان بیشتر از چند ثانیه نمی توانند بی تحرک باشند

۲- علاقه زیادی به تماشای تلویزیون دارند

۳- به درس توجه ندارند و در دروس ضعیف هستند

۴- به خاطر بی دقتی دست خط خوبی ندارند

۵- وسایل بازی خود را به سرعت خراب می کنند

۶- آن ها معمولا بد نقاشی می کنند

این روان شناس تاکید کرد: پیش فعالی کودکان زمینه ارثی می تواند داشته باشد اما قطعیت ندارد؛ در زمینه پیش فعالی هم وراثت و هم شرایط محیطی اثرگذار است.

مهم ترین راهکار برای پیشگیری از پیش فعالی کودک آموزش خانواده است، یعنی همزمان با درمان کودک باید آموزش های لازم به خانواده داده شود تا بدانند چگونه با کودک رفتار کنند، این جدید ترین راه درمان است؛

یعنی آموزش رفتاری باید به خانواده داده شود و رفتار مناسب در درمان این کودکان بسیار تاثیر گذار است.

منبع:جام جم



تاريخ : جمعه 23 مرداد 1394برچسب:, | 8:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اثرات شگفت انگیز نوشیدن آب پس از بیدار شدن از خواب

کارشناسان توصیه می کنند؛ اگر روزانه 4 لیوان آب را بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب و با شکم خالی بنوشید؛ از ارزش های تغذیه ای این ماده حیاتی بهره مند می شوید.

متخصصان تغذیه اخیرا توصیه های فراوانی برای نوشیدن آب با شکم خالی بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب دارند. آنها معتقدند؛ نوشیدن آب بلافاصله پس از بیدار شدن، منفعت های زیادی برای سلامتی به همراه دارد، نوشیدن آب به حفظ وزن بدن و تشکیل سلول های جدید خون و عضلات کمک می کند.

افزایش سرعت متابولیسم با نوشیدن آب

این کارشناسان می گویند؛ نوشیدن آب با شکم خالی بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، روده ها و شکم را پاک سازی کرده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد و همچنین جذب مواد مغذی را تسهیل می کند، اثر دیگری که در نوشیدن آب پس از بیدار شدن به اثبات رسیده است؛ خلاص شدن از سموم انباشته شده در بدن و پوست است، اگر نیم لیتر آب با دمای معمولی بنوشید، سرعت متابولیسم بدن را هنگام صبح تا 24 درصد افزایش می دهد.

به گفته کارشناسان؛ نوشیدن آب سیستم لنفاوی بدن را نیز متعادل می کند. اما برای متنفع شدن از اثرات مثبت نوشیدن آب؛ باید روزانه 4 لیوان آب پس از بیدار شدن بنوشید، اگر بدن شما عادت به خوردن این میزان آب در صبح زود ندارد؛ روزهای اول با مقداری که می توانید شروع کنید و مقدار آن را سپس افزایش دهید و صبحانه خود را 45 دقیقه بعد از آن میل کنید.

آب برای عملکرد سلول های بدن بسیار حیاتی بوده و به خودی خود دارای ارزش غذایی است درحالی که آب اصلا کالری ندارد و منبع چربی، پروتئین و کربوهیدرات نیز به شمار نمی رود. اگرچه آب هیچ ماده مغذی اضافی ندارد اما مواد معدنی خاصی را به بدن می رساند. آبی که از شیر آب خانگی تهیه می شود؛ دارای کلسیم و منیزیم است و آب های معدنی دارای مقدار زیادی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و سدیم هستند که برای سلامتی بدن بسیار مفید است

اهمیت نوشیدن آب نه تنها به خاطر بهبود عملکرد بدن است بلکه منافع بسیاری دارد که به طور خلاصه اینچنین گفته می شود:

حفظ سلامت و عملکرد هر سلول بدن

حفظ دمای بدن به صورت طبیعی و یا تنظیم آن را از طریق عرق کردن

حفظ جریان خون درون رگ ها

دفع مواد زائد بدن از طریق ادرار، عرق کردن و حرکات روده

محافظت از طناب نخاعی بدن و بافت های دیگر

روان سازی و حفاظت از مفاصل

مرطوب کردن همه غشاهای مخاطی مانند غشای مخاطی ریه و دهان

جلوگیری از یبوست

بهبود گوارش

کاهش خطر ابتلا به التهاب مثانه با دور نگه داشتن آن از باکتری

مرطوب کردن پوست با حفظ بافت و ظاهر آن

حمل مواد مغذی و اکسیژن به هر یک از سلول های بدن

و نهایتا بازی کردن نقشی به عنوان کمک فنر در چشم، نخاع و در کیسه آمنیوتیک اطراف جنین در دوران بارداری.



تاريخ : سه شنبه 20 مرداد 1394برچسب:, | 20:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سوره های قرآن کریم

 

سوره‎های قرآن به چه ترتیبی در کتاب قرآن چیده شده‎اند؟ و اگر ترتیبی ندارند چرا؟

به نقل از بیتوته :

بیان دو نظریه:

۱٫ عده‎ای از محققین و بزرگان مانند سید مرتضی علم‎الهدی و از جمله معاصرین آیت‎الله خوئی (ره) بر آن هستند که قرآن کریم به همین ترتیب که الآن موجود است، در زمان حیات پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ شکل گرفته و مرتب شده است و به دستور و عنایت خود پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ بوده است، البتّه این عده برای ادعای خود دلیل می‎آورند بر این‎که، چون عده‎ای قرآن را از زبان مبارک خود رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ شنیده‎اند و در محضر ایشان حاضر بوده‎اند، که درصد تعداد این عده نسبت به مسلمانان خیلی کم است. لذا بسیار بعید به نظر می‎رسد که مسأله‎ای با این اهمیت و آن هم کتابی با این ویژگی که می‎خواهد تا روز قیامت برای همه‎ی انسان‎ها، روشن‎کننده و تعلیم‎دهنده راه سعادت و خوشبختی باشد، را پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ رها کرده باشد تا پس از ایشان توسط دیگران نظم و ترتیب داده شود.[۱]

۲٫ بیشتر محققین بر این نظر هستند که قرآن کریم بعد از رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ جمع‎آوری و به این صورت مرتب شده است و دلیل می‎آورند تا زمانی که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ در حال حیات بوده‎اند هر لحظه احتمال نزول سوره‎ها و آیه‎ها، داده می‎شد زیرا قطع شدن وحی از زمان رحلت حضرت بوده است پس تا قبل از آن وحی هنوز قطع نشده است؛ لذا هر لحظه احتمال دارد که از جانب خداوند متعال آیه یا سوره‎هایی بر حضرت وحی شود، بنابراین طبیعی است پس از یأس و ناامید شدن از نزول قرآن، که به پایان یافتن حیات پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ وابسته بود، سوره‎های قرآن قابل نظم و ترتیب خواهد بود.

این گروه دوم می‎گویند: نظریه اول قابل قبول نیست زیرا وجود حافظ یا جامع قرآن در دوران حیات پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ دلیل نمی‎شود که میان سوره‎ها ترتیبی وجود داشته باشد، زیرا اگر کسی هر آنچه از قرآن که تا آن روز نازل شده را حفظ و ضبط کرده باشد حافظ و جامع قرآن خواهد بود؛ ممکن است آنها حافظ بودند ولی به همان صورت نازل شده، نه به ترتیب موجود الآن.[۲]

بر این اساس بیشتر محققین و تاریخ‎نویسان برآنند که جمع و ترتیب سوره‎ها پس از وفات پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ برای نخستین بار بر دست امیر مؤمنان حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و سپس «زید بن ثابت» و دیگر صحابه بزرگوار انجام گرفت. و در مجموع شاید بتوان گفت که عمل جمع‎آوری قرآن، یک مسئله عقلی نیست تا قابل بحث و جدل باشد بلکه یک مسأله تاریخی است و با مراجعه به تاریخ ثابت می‎شود که جمع‎آوری قرآن پس از رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ صورت گرفته است.[۳]

البتّه قابل ذکر است که این مسأله مهم است ولی اهمیّت آن به اندازه تکمیل سوره‎ها و مستقل بودن هر سوره از سوره دیگر نیست که موجب شد تا آیه‎های هر سوره با آیه‎های سوره‎های دیگر اشتباه نشود، این مهم در عهد پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ صورت گرفت یعنی تعیین حجم و مقدار سوره و تعداد و جایگاه آیات، توسط خود پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ و به اذن الهی می‎باشد.

ترتیب سوره‎ها در قرآن  

ترتیب سوره‎ها نمی‎تواند به ترتیب نزول آنها باشد زیرا 

اولاً: سوره‎های مَدَنی که یقیناً پس از هجرت نازل شده‎اند در اول قرآن و سوره‎های مکی که قبل از هجرت نازل شده‎اند در آخر قرآن قرار گرفته‎اند، درحالی که اگر بخواهد به ترتیب نزول آنها باشد باید سوره‎های مکّی در ابتداء و سوره‎های مدنی در آخر قرار می‎گیرند؛

ثانیاً: در روایات آمده است که اولین سوره نازل شده سوره «علق» و سپس «ن و القلم» «مزّمل» «مدثر» و… بوده است در حالی که در قرآن‎های فعلی و موجود، اول سوره «حمد»‌ و سپس سوره «بقره» و… آمده است، پس معلوم می‎شود که ترتیب موجود در قرآن‎ها به ترتیب نزول سوره‎ها نیست.[۴]

 

سوره های قرآن کریم و ترتیب آنها

 البتّه به دلیل این‎که جمع‎آوری و ترتیب سوره‎ها برخلاف ترتیب نزول آنها، اشکال و ایرادی را به دنبال نداشته، لذا مردم هم اعتراضی نکردند و الاّ اگر این ترتیب و جمع‎آوری آنها به اصل آن ضربه وارد می‎کرد، قطعاً مسلمان‎ها و به خصوص امیرمومنان امام علی ـ علیه السّلام ـ اجازه چنین کاری را نمی‎داد، بنابراین، ترتیب سوره‎ها به اجتهاد و رأی صحابه بوده است وبه ترتیب نزول آنهاجمع آوری نشده است.
پس از رحلت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ و پذیرفته نشدن مصحف امام علی ـ علیه السّلام ـ علاوه بر زید بن ثابت، عده دیگری از بزرگان صحابه به جمع‎آوری قرآن پرداختند از جمله: عبدالله بن مسعود، اُبّی بن کعب، مقداد بن اسود، سالم مولی ابی حذیفه، معاذ بن جبل و ابوموسی اشعری، البتّه می گویند: نخستین کسی که سوره‎های قرآن را مرتب کرد، سالم مولی ابی حذیفه بود.[۵] ولی به هر حال ویژگی قرآن جمع‎آوری شده، که قرآن‎های موجود نیز از همان ترتیب سوره‎ها پیروی کرده است بدین بیان است:
۱٫ اول سوره حمد که به عنوان فاتحه الکتاب و اُمّ الکتاب معروف است.
۲٫ «السَّبْع الطِّوال» یعنی هفت سوره طولانی (بقره، آل‎عمران ، نّساء، مائده، انعام، اعراف و انفال).
۳٫ المئین، یعنی: سوره‎هایی که حدود صد آیه دارند (مانند براءه، نحل، هود، یوسف، کهف، إسراء، انبیاء، طه،‌ مؤمنون، شعراء، صافات).
۴٫ المثانی، یعنی سوره‎هایی که تعداد آنها به صد آیه نمی‎رسد ولی نسبت به سوره‎های دیگر قرآن (به خصوص سوره‎هایی طوال و المئین)، بسیار تلاوت می‎شوند، که تعداد آنها نزدیک ۲۰ سوره است.
۵٫ اَلْحَوامیم، سوره‎هایی که با لفظ «حم» شروع می‎شوند و تعداد آنها ۷ سوره است.
۶٫ الممتحنات، که تعدا آنها قریب به ۲۰ سوره است.
۷٫ المفَصّلات، که از سوره «الرحمن» شروع می‎شود تا آخر قرآن، یعنی سوره‎هایی که آیه‎های آنها کوتاه است و خود سوره و تعداد آیات او کم است و «بسم الله الرحمن الرحیم» زود به زود تکرار می‎شود.
از این‎رو ترتیب در مصحف عثمانی، همان ترتیبی است که در مصحف کنونی وجود دارد و با ترتیبی که در مصحف‎های صحابه در آن وقت به کار برده شده بود، تطبیق می‎کرد.[۶]
پس از آن‎که معلوم گشت متن سوره‎های قرآن توقیفی و توسط رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ سامان یافته و مرتب شده است، این‎که سوره‎ها به سبک و شیوه کنونی را کار پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ دانسته و یا سلیقه و اجتهاد صحابه بدانیم، ذره‎ای از اهمیت و ارزش والای قرآن کریم نمی‎کاهد، چرا که احتمال دارد کسانی هم که ترتیب سوره‎ها را به اجتهاد و سلیقه اصحاب می‎دانند، آن ترتیب را برگرفته از این کلام حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ دانسته که فرمودند: «به جای تورات هفت سوره بزرگ قرآن، «سبع طوال» و به جای انجیل «مثانی» (سوره‎هایی که بسیار خوانده می‎شود یعنی از هود تا نحل) و به جای زبور «مئین» (سوره‎های حدود صد آیه) را به من داده‎اند و سوره‎های مفصلات (سوره‎های کوتاه که مکرر با بسم‎الله از هم جدا می‎شود)،  را هم علاوه و اضافه بر کتاب های انبیا به من داده شده است و قرآن مهیمن است بر سایر کتب آسمانی.[۷]
=======================

پی نوشت ها:
[۱] . خوئی، سید ابوالقاسم، بیان در علوم و مسایل کلی قرآن، ترجمه محمدصادق، نجفی و هاشم‎زاده هریسی، واحد خوی دانشگاه آزاد، چاپ پنجم، ۱۳۷۵، ج۱، ص۳۹۶٫
[۲] . معرفت، محمد‎هادی، علوم قرآنی، قم، مؤسسه انتشاراتی التمهید، چاپ اول، ۱۳۷۸، ص۱۲۰٫
[۳] . معرفت، محمد‎هادی، تلخیص التمهید، قم، مؤسسه النشر اسلامی، چاپ سوم، ۱۴۱۴ هـ ق، ج۱، ص۸۱۸٫
[۴] . طاهری، حبیب‎الله، درس‎هایی از علوم قرآنی، انتشارات اسوه، چاپ اول، ۱۳۷۷، ج۱، ص۲۹۵، (اقتباس).
[۵] . معرفت، محمد‎هادی، علوم قرآنی، قم، مؤسسه انتشاراتی تمهید، چاپ اول، ۱۳۷۸، ص۱۲۵٫
[۶] . معرفت، محمدهادی، تلخیص التمهید، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، چاپ سوم، ۱۴۱۴ هـ ق، ج۱، ص۱۱۵ و ۱۴۳ و ۱۷۸٫
[۷] . سعیدی روشن، محمدباقر، علوم قرآن، قم، مؤسسه پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، ۱۳۷۷، ص۱۵۴٫



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 7:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

قوانین استفاده از موبایل برای کودکان

بنام خدا

سلام

مجموعه کودکان و والدین تیپ تاپ این تایپک رو اختصاص داده به استفاده کودکان از تلف همراه ، مطمئنا یکی از دغدغه های جدید خانواده ها ، به استفاده کودکانشون از انواع موبایل ، تبلت و … می باشد . پیشنهاد مطالعه ادامه این مقاله رو به شما می دهیم امیدواریم که مفید واقع بشه .

قوانین استفاده از موبایل برای کودکان

 

آیا سرانجام تصمیم گرفته اید تا برای فرزند خود تلفن همراه هوشمند خریداری کنید. دلایل مختلفی می توانند در اتخاذ این تصمیم دخیل باشند که دریافت نمرات خوب در امتحانات پایان ترم، خریدن تلفن همراه هوشمند توسط یکی از دوستان فرزندتان یا پیشرفت وی همگام با پیشرفت فناوری از آن جمله اند.

دلیل این اقدام هر چه باشد، این وسیله جذاب از جعبه خود خارج شده و به زودی توسط مالک جدید و کم سن و سال خود مورد استفاده قرار می گیرد.

باید گفت که سن استفاده از تلفن همراه هوشمند زمانی است که شما به عنوان والدین تشخیص دهید فرزندتان می تواند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهد. البته لازمه این امر آن است که پدر و مادر با ارائه مشورت های دقیق به فرزندشان او را همراهی کنند.

امروزه تلفن های همراه هوشمند به ابزارهایی بسیار قدرتمند مبدل شده اند که حتی بازار کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ را به چالش کشیده است. بر همین اساس ممکن است که تلفن همراه هوشمند به آسانی به ابزاری مضر در دست کاربری بی تجربه مبدل شود.

این در شرایطی است که والدین می توانند با صرف اندکی وقت و ارائه برخی نکات ایمنی اولیه به فرزند نوجوان خود، زمینه های لازم برای استفاده از تلفن همراه هوشمند را در آنها ایجاد کنند. در ادامه این مطلب برخی از این نکات را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

تنظیم گذرواژه برای تلفن همراه

انتخاب گذرواژه، نخستین خط دفاعی برای کاربران نوجوان تلفن همراه در برابر افراد سودجو و سارقان احتمالی این وسیله محسوب می شود. گذرواژه ای را انتخاب کنید که به راحتی توسط خود شما و فرزند نوجوان تان به خاطر سپرده می شود.

همچنین، تنظیمات تلفن همراه را به گونه ای انتخاب کنید که پس از حداقل یک دقیقه عدم استفاده از آن، به صورت خودکار قفل شود.

تعیین قوانین استفاده از تلفن همراه

می توانید مجموعه ای از قوانین را برای فرزندان خود تعیین کنید که شامل زمان و چگونگی استفاده از تلفن همراه می شوند. این قوانین باید شامل محدودیت هایی درباره استفاده از تلفن همراه هوشمند باشند. به عنوان مثال، هنگام صرف غذا نباید از تلفن همراه استفاده کرد یا بعد از ساعت ۹ شب امکان استفاده از تلفن همراه هوشمند وجود ندارد.

+++ همچنین قوانینی درباره برقراری تماس با افراد غریبه یا اقدام هایی که در زمان دریافت محتوایی نامناسب باید انجام شود را آموزش دهید.

پس از مرور مجموعه قوانین و مقررات، هم شما و هم فرزندتان باید نسخه ای چاپی از آن را امضا کرده و در محلی مشترک در منزل نصب کنید. همچنین، فرزند خود را به خوبی درباره پیامدهای ناشی از شکستن قوانین و مقررات توجیه کنید، به طوری که از محروم کردن فرزند خود از داشتن تلفن همراه هوشمند هراس و نگرانی نداشته باشید.

بررسی سیاست های مدرسه پیرامون استفاده از تلفن همراه

مدرسه های مختلف دارای سیاست های مختلف درباره تلفن همراه و استفاده از آن در فضای مدرسه هستند. بر همین اساس، اطمینان حاصل کنید که فرزندتان نسبت به این قوانین آگاهی کامل داشته و پیامدهای تخطی از آنها را به روشنی می داند.

تعیین قوانین برای دسترسی به اینترنت و دانلود برنامه ها

تلفن های همراه هوشمند نه تنها دستگاه های ارتباطی پیچیده ای هستند، بلکه امکان دسترسی نامحدود به دنیای مجازی و فروشگاه های آنلاین را نیز فراهم می کنند. این فروشگاه ها دارای بیش از صدها هزار برنامه قابل دانلود هستند.

اطمینان حاصل کنید فرزندتان از آنچه که می تواند و آنچه که نمی تواند با تلفن همراه خود انجام دهد، آگاه بوده و محدودیت های اطلاعاتی و داده در این زمینه را مشخص کنید.

به عنوان مثال در تلفن های همراه آیفون، استفاده از مرورگر سافاری و دسترسی به فروشگاه اپ استور می تواند خاموش یا محدود شود. درباره اینکه تحت چه شرایطی این محدودیت ها از بین می روند، با فرزند خود صحبت کرده و تصمیم گیری کنید.

به اشتراک گذاشتن مسئولیت مالی

دادن تلفن همراه هوشمند به فرزندتان می تواند فرصتی خوب برای فراگیری مسئولیت مالی باشد. به عنوان مثال، او می تواند برای دریافت برنامه های مورد نیاز خود از پول توجیبی هفتگی اش خرج کند. حتی ممکن است میزان هزینه استفاده آنها از تلفن همراه فراتر از پول هفتگی وی باشد اما در هر دو صورت درک بهتر از مدیریت هزینه ها و مسئولیت مالی ایجاد شده در قبال تلفن همراه دور از انتظار نیست.

آموزش مراقبت از تلفن های همراه هوشمند

شکوفایی مسئولیت پذیری فرزندان در قبال حفظ و نگهداری ایمن از تلفن همراه هوشمند موضوع مهمی محسوب می شود. این مسئله می تواند انتخاب یک قاب محافظ برای بدنه، حصول اطمینان از شارژ کردن مناسب باتری، خشک نگه داشتن تلفن همراه، خاموش نگه داشتن وای فای و بلوتوث برای افزایش عمر باتری و نگهداری تلفتن همراه هوشمند در مکانی امن هنگامی که از آن استفاده نمی شود را شامل شود.

براساس بررسی های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، استفاده از تلفن های همراه هوشمند توسط کودکان هم با خطرات و هم فرصت هایی مناسب همراه است.

بر همین اساس، پیش از دسترسی آنها به این وسیله قدرتمند می توانید با تعیین برخی قوانین ساده، آرامش فکری لازم را هم برای خود و هم برای فرزند نوجوان تان فراهم کنید.

با همه این احوالات باید توجه داشت این ابزارهای هوشمند که با توجیه آسان تر کردن زندگی، پذیرای حضورشان در جمع خانوادگی خود می شویم نباید ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده را تحت الشعاع قرار دهد و انسجام خانواده را خدشه دار کند و این امر با نظارت و توجه والدین قابل کنترل است.



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 7:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تبلت

سلام ؟

مجموعه کودکان و والدین ، اگر برای کودک خود تبلت نخرید اون عقده ای می شود ؟ در این تایپک پاسخ میدهیم . در ادامه همراه باشید .

اگر برای کودکم تبلت نخرم عقده ای می شود ؟

قرار گرفتن در فضای اینترنت و کشف مسائلی که ذهن کودک را به هم می ریزد و منشاء سوالات ریز و درشت می شود هم معمولا بلوغ زودرس را در پی دارد. سنین کودکی همیشه با شور و نشاط و پر تحرکی عجین بوده در حالی که امروز حتی شهربازی های مدرن و بزرگمان هم اغلب ۳ یا ۴ تا وسیله حرکتی دارند و بقیه شان بازی های کامپیوتری است

پذیرفتن این نکته که در زندگی امروزی، تکنولوژی فرد سوم هر رابطه ای است باعث می شود به دنبال راهکارهایی برای مواجه شدن با این موضوع و مدیریتش باشیم. این که گاهی تلویزیون و گاهی تلفن همراه و تبلت نفرسوم ارتباط ما با فرزندمان می شود نشان دهنده این است که مسلما باید منتظر شکایت‌ها و درخواست های غیر معقولانه کودک یا نوجوانمان باشیم.

والدین باید بتوانند با بیان درست و کشیدن فرزند به پای میز مذاکره با خواسته هایش روبه رو شوند. متاسفانه این روزها اشتباه ترین روش به رایج ترین روش تبدیل شده است. اگر فرزند شما هم با این بهانه که تمام همسالان من در مدرسه یا کلاس زبان تبلت و تلفن همراه دارند از شما این ابزارها را طلب می‌کند و به عبارتی با تکرار خواسته اش کلافه تان می کند بهتر است حتما فرصتی را برای حرف زدن با او کنار بگذارید.

خیلی از پدر و مادرها تصور می کنند چون فرزندشان بچه است پس نمی شود او را با صحبت کردن قانع کرد در حالی که اولین کار در گروی مطالبات این چنینی کودکان، صحبت کردن و توضیح قوانین خانه است. سعی کنید با آرامش و منطق به فرزندتان توضیح دهید که هر خانه ای قانون مخصوص خود را دارد و این که دوستش در مدرسه تبلت دارد پس او هم باید داشته باشد دلیل محکمی برای خواسته اش نیست.

حتما برای این موضوع با همسرتان قانونی وضع کنید و آن را به فرزندتان توضیح بدهید که مثلا تا این سن و یا تا این شرایط نمی تواند صاحب تلفن همراه یا تبلت باشد. بسیاری از پدر و مادرهایی که با چندبار اصرار فرزندشان این ابزارها را برای آن ها فراهم می کنند توجیه شان این است که “اگر این کار را نمی کردیم بچه عقده ای می شد.” سوال من این است دقیقا منظورتان از عقده چیست؟ اگر از بین رفتن اعتماد به نفس و سرخوردگی منظور است باید بگویم” کودکی که با داشتن یا نداشتن یک وسیله الکترونیکی اعتماد به نفسش از بین برود حتما نقصی در روش تربیتی اش وجود دارد.”

شما باید تلاش کنید فرزندتان اعتماد به نفس و ارزش های فردی را در چیزهای دیگری ببیند نه این که از همین ابتدای راه، با چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن وسایلش اعتماد به نفس پیدا کند. پذیرفتن فوری و تهیه موبایل و تبلت در سنین پایین برای فرزند نه تنها باعث می شود که دیگر نتوانید به او نه بگویید بلکه پایه راه افتادن همین چشم و هم‌چشمی ها خواهد شد.

بعضی از والدین با قهر و خشونت کودک مواجه می شوند و تصور می کنند دیگر کاری از دست شان ساخته نیست مگر این که به خواسته اش پاسخ بدهند وگرنه این ماجرای قهر و خشونت و به اصطلاح عقده اش ادامه می یابد. اما باید گفت با این کار کودک تان یاد می گیرد بعد از این برای هر مطالبه‌ای یک نمود بیرونی پیدا کند و دلیلش این باشد “چون فلانی این کار را کرد من هم می خواهم” و اگر نتیجه نگرفت راه دیگرش این باشد که گریه و زاری راه بیندازد و قهر کند.

آسیب های فراوان تکنولوژی برای کودک

این روزها فیلم ها و بازی های کامپیوتری پر شده اند از اقدام و عمل. در حالی که کار روان‌شناس ها مدت هاست آموزش حرف زدن درباره مسئله است. ما در تلاشیم بگوییم برای هر اتفاق بیرونی باید نشست و صحبت کرد و به یک تصمیم گیری رسید در حالی که در این فیلم ها و بازی ها تا یک نفر باعث خشم دیگری می شود با شمشیر و مشت و لگد روبه رو می شود.

کودک مدام در مواجهه با اقدام عملی است. حالا این کودک اگر در مدرسه هم با دوستش دعوایش شود اولین راهکار ذهنی اش درگیری و مشت است. از طرفی زمانی که می تواند صرف یادگیری های مختلف بشود مدام پای تبلت و چت و بازی می گذرد. افزایش وزنی که در اثر یک جا نشستن کودک رخ می دهد هم غیر قابل انکار است. ضعف بدنی هم یکی دیگر از عواقب این سرگرمی ها و تکنولوژی های زودتر از موعد برای کودکان است.

قرار گرفتن در فضای اینترنت و کشف مسائلی که ذهن کودک را به هم می ریزد و منشاء سوالات ریز و درشت می شود هم معمولا بلوغ زودرس را در پی دارد. سنین کودکی همیشه با شور و نشاط و پر تحرکی عجین بوده در حالی که امروز حتی شهربازی های مدرن و بزرگمان هم اغلب ۳ یا ۴ تا وسیله حرکتی دارند و بقیه شان بازی های کامپیوتری است. کودکی که حتی در شهربازی هم باید پای یک سیستم بنشیند و با تکان دادن دو “دسته” بازی یا لمس مانیتور خودش را در مقام قهرمان بازی تصور کند و تحرکی مجازی را تجربه کند.

موفق باشید.



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 7:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ضرر تبلت برای کودک

مضرات تبلت برای کودکان چیست ؟

بنام خدا ، در زیر مجموعه کودکان و والدین در ارتباط با تبلت و بلاهایی بر سر کودکتان میاورد گفتگو میکنیم . امروزه تقریبا ارتباط کودکان با تبلت و دستگاه های هوشمند اجتناب ناپذیر شده و همین امر باعث ایجاد خطراتی برای کودکان شده . باید این موضوع رو بدانید که کودکانی که روزمره استفاده زیادی از تبلت دارند باعث شده که این کودکان از دنیای واقعی دور شوند .

دلیل سکوت کودکان هیچ یک از این مسائل نیست. آن‌ها به اقتضای شرایط سنی‌شان باید کمی سر و صدا و تحرک داشته باشند. اما واقعا چرا ساکت یکجا نشسته‌اند؟ وسایل الکترونیکی از جمله گوشی و تبلت که امروزه دیگر دست هر بچه‌ای هست.

درست است که این وسایل می‌توانند در امر سرگرمی و آموزش به کار بیایند، اما باید به جنبه‌های دیگر آن نیز نگاه کرد. اگر والدین بیش از حد به کودکان خود اجازه کار کردن با گوشی و تبلت را بدهند، آن‌ها از دنیای واقعی فاصله خواهند گرفت.

همچنین پیشنهاد مطالعه مطالب زیر رو داریم که میتونه براتون مفید باشه :

آیا برای کودکم تبلت نخرم عقده ای می شود ؟

قوانین استفاده از موبایل برای کودکان

 

خیره شدن به صفحه نمایشگر
خود نمایشگر شاید مسئله اساسی نباشد. زیرا پیش از گوشی و تبلت، کودکان به تلویزیون عادت می‌کنند. بنابراین نمایشگر گوشی و تبلت چیز عجیبی نیست. مشکل زمان استفاده از آن است. انجمن متخصصین اطفال آمریکا می‌گوید که کودکان پیش از دو سالگی نباید از به هیچ نمایشگری نگاه کنند. اما تقریبا ۹۰ درصد کودکان تا قبل از دو سالگی به طور منظم تلویزیون نگاه می‌کنند. زمان مشاهده تلویزیون نیز به تدریج بیشتر می‌شود.

برای دیدن تاثیر این رویه مخرب نیازی نیست جای دوری بروید؛ کافی است نوجوانان امروزی را نگاه کنید! نوجوانان امروزی نمی‌توانند روابط خوبی را در دنیایی واقعی به وجود آورند. آن‌ها به جای اینکه به صورت حضوری با دوستانشان حرف بزنند، در حال صحبت با گوشی شخصی خود هستند که در اغلب موارد غیرضروری است.

آمار بالای تولید
امروزه تقریبا در تمام خانه‌ها می‌توان تلویزیون، گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و یا ترکیبی از آن‌ها را مشاهده کرد. بنابراین کودک به راحتی می‌تواند بین گزینه‌های فراوان موجود یکی را انتخاب کند، زیرا هر طرف که سرش را می‌چرخاند می‌تواند یک وسیله الکترونیکی دارای نمایشگر را ببیند. کارخانه‌های تولیدکننده نیز کار را برای کودکان راحت‌تر کرده‌اند. آن‌ها برای کسب سود بیشتر دستگاه‌های متناسب با علاقه‌ی کودکان را تولید کرده‌اند.

 

 

ضررهای تبلت برای کودکان

  آموزش الکترونیکی و بازی‌ها اصلا برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست

 

با استفاده از تبلت چه بلایی سر کودکان می‌آید؟

بهتر است دیگر حاشیه نرویم. آموزش الکترونیکی و بازی‌ها اصلا برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست. در واقع می‌توان گفت که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیزی نمی‌آموزند. آن‌ها در عوض با بازی کردن و خواندن و شنیدن مطالب، چیزهای بیشتری می‌آموزند. کودکان باید در سنین پایین اجتماعی شوند و آن‌ها این کار را با تقلید از رفتار والدین خود انجام می‌دهند. اما اگر قرار باشد که مدام به گوشی و تبلت خیره شوند، دیگر زمانی برای یادگیری باقی نمی‌ماند.
علاوه بر این موارد به مهره‌های گردن، توانایی کلامی، شور و شوق اجتماعی، میزان تمرکز و روابط عاطفی کودکان آسیب وارد می‌شود. اوتیسم نیز یکی دیگر از عواقب احتمالی استفاده بیش از حد وسایل الکترونیکی است. بنابراین، اگر دفعه بعد خواستید برای ساکت کردن کودک، به او گوشی یا تبلت بدهید حتما به عواقب آن فکر کنید؛ شاید نیاز باشد در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 7:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تابلویی که در عکس می‌بینید جاده‌ای را نشان می‌دهد که به یک خانه منتهی می‌گردد. بنظر شما این صحنه چه چیزی کم دارد؟


یک درخت ؟

یک آبگیر (برکه) ؟

آدم ها ؟

یک تکه ابر ؟

یک ماشین ؟

 درخت:

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
رشد معنوی خودتان است.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!

 یک آبگیر (برکه):

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
داشتن یک رویا است.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!

 آدم ها:

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
رابطه داشتن با افراد دیگرست.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!

 یک تکه ابر:

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
دوستتان است.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!

 یک ماشین:

در زندگی شخصی، به بیشترین چیزی که اهمیت می‌دهید …
پول است.
پیامی که در پشت این سوال قرار دارد
چیزی که انتخاب می‌کنید تا به صحنه اضافه شود نشانگر چیزی است که در زندگی شخصی برایتان اهمیت دارد. با تغییر اولویتهای زندگیتان، انتخاب شی‌ء جاافتاده در این صحنه نیز تغییر خواهد کرد. این سوال را چند سال دیگر نیز از خود بپرسید تا دریابید که دیدگاهتان نسبت به چیزها تغییر یافته است!



تاريخ : چهار شنبه 7 مرداد 1394برچسب:, | 13:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

واقعیتهای گفتنی درباره ی مهارت حافظه

 

1-Hafezeh[Nayabfun.com]

 

حافظه و به یادسپاری یک مهارت ضروری در انسان است و در واقع دومین نیاز حیاتی برای زندگی است. عملکرد و چگونگی حافظه،‌ هنوز تا حدی مبهم و غیر قابل فهم مانده است. در این ایمیل، به ۹ واقعیت درباره ی حافظه می پردازیم. بدون شک، شما پس از خواندن این مقاله آرزو می کنید که ای کاش زودتر آن ها را می دانسته اید.

۱٫ حافظه با فراموش کردن قوی تر می شود

عقل متعارف می گوید که اگر می خواهید چیزی را به یاد داشته باشید، باید آن را زیاد تکرار کنید و سعی کنید تا آن را در حافظه یتان تازه نگه دارید. تیم تحقیقاتی "روبرت و الیزابت بیجورک" که با یکدیگر زوج هستند، این واقعیت را این گونه توضیح می دهند. براساس تحقیقات آن ها، شما نیاز دارید تا یک سری از اطلاعات جدید را که در حافظه سپرده اید، قبل از این که آن ها را به یاد آورید، فراموش کنید. به این ترتیب می توانید حافظه ی خود را در طی زمان های متمادی قوی تر کنید.

۲٫ رشد حافظه در داستان سرایی

در یکی از پرفروش ترین کتاب های ۲۰۱۲ به نام "پیاده روی در ماه با انیشتین"، "جاشا فوئر"، داستانی طولانی از قهرمانان حافظه را برای ما بازگو می کند که کارت های بازی را به یاد می سپارند. اما چه طور آن ها می توانند به این موقعیت جادویی برسند؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید، آن ها برای آن چه می خواهند به یاد بسپارند، یک داستان به یاد ماندنی می سازند. چرا که مغز انسان، برای داستان سرایی ساخته شده است. بیشترین چیزهایی که می توانید برای ساختن یک روایت به هم ربط دهید، بیشترین چیزهایی است که در ذهن و خاطر شما نهادینه شده اند.

۳٫ زمانی که اطلاعات جدید، بصری باشند؛ حافظه پرکار است

ما معمولاً برای یادگیری اطلاعات فنی چه کاری انجام می دهیم؟ درست است، از دفترچه ی یادداشت استفاده می کنیم. اما شاید کم ترین تاثیر دفترچه ی یادداشت، این باشد که شما می توانید در آن همه چیز را بنویسید. ما متوجه شده ایم که ساده ترین و سریع ترین راه برای پردازش اطلاعات از طریق بصری، همین روش است. اما آیا این کار به آموختن بهتر ما کمک می کند. "ریچارد مایر"، محقق روانشناس در UCSB معتقد است که: "بله". تحقیقات او نشان داد که روش نوشتاری با یک جلوه ی بصری قابل توجه، حجم و کیفیت اطلاعاتی که زبان آموزان تازه کار باید حفظ کنند، را بهبود می بخشد.

۴٫ حافظه با یک محیط فاخر توانمندتر می شود.

بعضی از مردم قسم می خورند در محیط هایی مثل کافی شاپ که در آن ها سکوت حاکم است، می توانند بهتر بنویسند. این موضوع ممکن است درست باشد. همان طور که "بندیکت کری" در آخرین کتاب پرفروش خود به نام "چگونه بیاموزیم؟"، طی یک تحقیقات روانشناسی گسترده بیان می کند، مطالعه در یک طیف متنوع محیطی، می تواند به طور واقعی توانایی شما را در به خاطر سپردن اطلاعات بالاتر برده و بهبود بخشد.

به نظر می رسد اگر تلاش می کنید تا حافظه ای داشته باشید که متاثر از زمان باشد، "پیدا کردن یک محیط آرام برای تمرکز" بهترین پیشنهاد نخواهد بود.

۵٫ حافظه فقط تمرین و تکرار نیست

شاید این را قبلاً هم شنیده باشید که "تمرین و تکرار، حافظه را بهتر می کند". در حقیقت، این جمله باید این گونه بیان شود: "یک نوع خاص از تمرینات سخت و مشکل، می تواند این کیفیت را ایجاد کند". دوباره به تحقیقات تیمی "بی جورک" بازگردید. آن ها به این نتیجه رسیدند که:

"تکرار یک کلید است، اما وقتی قوی تر می شود که برای سخت تر کار کردن مغز، در میان اطلاعات نامربوط قرار گیرد."

این کار ما را مجبور می کند تا هر بار که می خواهیم تمرکز کنیم، به اطلاعات خود در حافظه ی بلند مدت مراجعه کنیم. حافظه ی بلند مدت با تکرار چندین و چند باره ی یک مطلب، قوی تر می شود و ارتباطات نورونی مغز بهتر خواهد شد. این کار، بخشی از حافظه ی کوتاه مدت شما را کم کارتر می کند. پس وقتی که در حال تمرین دادن به حافظه ی خود هستید، سعی کنید تا حافظه ی خود را درگیر چالش و مسائل بزرگ کنید.

۶٫ حافظه از "تعویق"، به عنوان یک ابزار مهم استفاده می کند.

تاکنون چند بار از خود به خاطر تعویق در به یاد آوردن موضوعی ناامید شده اید؟ غمگین نباشید، چرا که تحقیقات نشان داده است این تعویق، مهم ترین ابزار برای به انجام رسیدن هر چیزی که می خواهید، می باشد. وقتی زیاد به فکر تمرکز بر روی چیزی نیستیم، این حالت، به ناخود آگاه شما اجازه می دهد تا بر روی ایده هایی که در پس زمینه ی ذهنتان دارید، کار کنید. این مسأله می تواند در خواب و امور احساسی شما نیز تاثیر بگذارد.

مغز شما برای تکمیل ایده های جدید با آن چه اکنون در حافظه ی خود دارید، نیاز به زمان دارد. به آن ها اجازه دهید با هم ارتباط برقرار کنند و اطلاعات رد و بدل کنند.

۷٫ حافظه برای "پرکردن شکاف ها" متکی به مغز است

وقتی یک خاطره در مغز شما ذخیره می شود، شما ویژگی های آن را در خاطر خواهید داشت. این خاطرات ممکن است چهره ی یک نفر، کفشی که پوشیده بوده است، شدت وزش باد در آن زمان و یا هر چیز دیگری باشد. اما بیشتر این خاطرات کمی محو و کم رنگ هستند. اما چه اتفاقی می افتد وقتی کسی از شما می پرسد کدام ابر شما را یاد آن روز می اندازد؟

وقتی با یک خاطره ی چند جانبه و یا خاطره ای که زیاد در یادتان نیست و آن را خوب به خاطر نمی آورید، مواجه می شوید؛ مغز شما تلاش می کند تا شکاف های خالی را با آن چه در فکر شما می گذرد، پر کند.

این همان دلیلی است که افراد زیاد نمی توانند به چشمان شان اعتماد کنند. هر زمان که یک شاهد ماجرا از شما پرسید چه چیز دیده اید، بدانید که آن ها از شما می خواهند آن چه را که با چشم خودتان و از دید خودتان دیده اید، برای آن ها بگویید. مطمئن باشید که حافظه ی آن ها، بلافاصله اطلاعات جدید را به آن چه از قبل در ذهن آن ها بوده است، آلوده می کند.

۸٫ حافظه به قسمت ها و بخش های متفاوتی در مغز شما تقسیم می شود

معمول ترین نمونه برای ذخیره ی اطلاعات در مغز، یک کامپیوتر است. یک رشته ی جدید از بیت ها در یک محل مشخص نوشته می شود و در هارد دیسک ذخیره می شوند. در برخی مواقع نیز، حافظه ی شما بیشتر شبیه به یک سیستم بایگانی است. حس بویایی در برخی از انسان ها معمولاً بالا و شدت احساسات پایین است. در این افراد، معمولاً اطلاعات بصری در این سیستم بایگانی ذخیره می شود و در نهایت وظیفه ی هیپوکامپ، جمع آوری همه ی این ها در کنار یکدیگر است. برای به یاد آوردن هر چیزی، مغز شما درست شبیه به یک پازل، همه چیز را دوباره جمع آوری کرده و گرد هم می آورد.

۹٫ خاطرات توسط احساسات اولویت بندی می شوند

چرا بیشتر خاطرات زنده ی دوران کودکی شما شامل این گونه احساسات شدید مثل ترس، سرخوشی، طرد شدن، غرور و … می شود؟ همان طور که "جان مدینا"، نویسنده ی کتاب "قوانین مغز" توضیح می دهد، احساسات، خود را تبدیل به اطلاعات جدید در مغز می کنند. در این حالت، ما به عنوان یک شاخص با اهمیت، نسبت به آن ها اقدام می کنیم. هر چه این خاطرات روشن تر و قوی تر باشند، شما راحت تر قادر به یاد آوری آن ها خواهید بود.



تاريخ : سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:, | 8:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
انسان با توانايي‌هاي ذاتي بالقوه‌اي به دنيا مي‌آيد که در طول زندگي و گذر عمر، درصدي از اين توانايي‌ها بالفعل و توانايي‌هاي اکتسابي نيز به آن افزوده مي‌شود. وقتي کودک به دنيا مي‌آيد، کاملا ناتوان است، اما به تدريج هر کودکي علاقه‌مندي‌هاي خود را در رفتار خود بروز مي‌دهد.
-
ممکن است فرزند شما عاشق ورزش کردن باشد يا عاشق تعمير وسايل خانه يا اينکه هنر فوق‌العاده‌اي در حفظ اشعار تبليغاتي داشته باشد. تمام اين رفتارها و رفتارهاي ديگري که در ادامه درباره آنها صحبت خواهيم کرد، علامت و نشانه‌هايي است که والدين براساس آن مي‌توانند استعداد و علايق کودکان خود را کشف کنند و همين کشف استعداد مي‌تواند در امور مهم زندگي کودک ازجمله پر کردن اوقات فراغتش، انتخاب رشته تحصيلي مناسب و انتخاب شغل و حرفه به او و والدينش کمک کند .
-
مهارت تفکر منطقي

کودکان برخوردار از تفکر منطقي به بازي‌هاي اعداد علاقه‌مند هستند. بعضي از آنها فکر مي‌کنند که روزي بزرگ‌ترين عدد دنيا را کشف کنند. درس رياضي براي آنها شيرين‌ترين درس است که بعدها جاي خود را به جبر و هندسه مي‌دهد. برخي از ويژگي‌هاي اين کودکان در ادامه آورده مي‌شود:

۱ - معمولا در مورد نحوه کار ماشين‌آلات و دستگاه‌ها سوال مي‌کند.

۲ - واحدهاي سنجش مانند ميلي‌متر و ميکرومتر يا اعداد بزرگ مانند ميليون را به خوبي مي شناسد.

۳ - وقتي وسيله‌اي را تعمير مي کنيد با علاقه کنار شما مي‌ايستد.

۴ – درباره علت حوادث طبيعي مثل رعد و برق، برف و باران و ديگر پديده هاي فيزيکي زياد سوال مي‌کند.

5 - از اصطلاحات منطقي مانند بنابراين، علاوه بر اين يا اين طور نيست زياد استفاده مي‌کند.

6 - به رويدادهاي فيزيکي علاقه نشان مي‌دهد مثلا چرا لامپ خراب مي‌شود؟ چرا لامپ روشنايي مي‌دهد؟ و...

7 - طرز کار وسايلي مانند آبميوه‌گيري، جاروبرقي و دستگاه‌هاي برقي را به خوبي مي‌داند.
-

استعداد ورزشي

ممکن است برخي والدين بگويند که فرزند ما خيلي پرجنب وجوش است و تحرک را دوست دارد، آيا اين کار به معناي اين است که کودک ما استعداد ورزشي دارد؟ بايد گفت کودکي استعداد ورزشي دارد که :

۱ - موفقيت‌هاي ورزشي او بالاتر ازميانگين معمول باشد و بتواند در برنامه‌هاي ورزشي منطبق با جديدترين استانداردهاي علمي ورزش بين‌المللي در گروه نوجوانان کسب موفقيت کند.

۲ - از تعادل جسمي خوبي برخوردار است مثلا خوب بالانس مي‌زند يا روي يک پا مي ايستد.

۳ - در يک پياده‌روي مي‌تواند مسافت زيادي را طي کند.

4- به ياد گرفتن ورزش‌هاي جديد علاقه نشان مي‌دهد.

۵- حرکات دراز و نشست و حرکات کششي مانند بارفيکس زدن را خوب انجام مي‌دهد.

6- دوست دارد در يک تيم ورزشي شرکت کند.

-

مهارت‌هاي علمي و فني

اگر کودکي داراي استعداد فني باشد کار کردن با آچار و ديگر ابزار براي او راحت است و مشکلات فني را مي تواند به راحتي برطرف کند. دقت به اين موضوع هم مهم است که حتي يک دندانپزشک، يک جراح، يک موسيقيدان، يک معمار و نقاش هم براي موفقيت در کارش بايد دست‌هاي پرتحرک و هنرمندي داشته باشد و نيازمند انگشت‌هايي ماهر و کارکشته است.

برخي ويژگي‌هاي اين کودکان شامل رفتارهاي زير است:

۱ - از کاردستي خوشش مي‌آيد.

۲ - مي‌تواند يک ميخ را با چکش بکوبد يا يک پيچ را با آچار سفت کند.

3 - به کار کردن با مواد مختلف مانند پارچه، چوب و کاغذ تمايل دارد.

4 - با ايده‌هاي شخصي خودش کاردستي مي‌سازد.

5 - از انجام تعميرات کوچک و کارهاي فني لذت مي‌برد. به کارهاي فني يا تعويض گلدان و... علاقه‌مند است.

6 - ايده‌هاي ابتکاري براي تزيين اتاقش دارد.

7 - وسايل به دردنخور را به قصد تعمير يا استفاده از قطعاتش نگه مي‌دارد.

8 - با علاقه به کارهاي ساختماني نگاه مي‌کند.

9 - براي تعمير وسايل مثلا يک اسباب بازي خراب ايده‌هاي جالبي دارد.
-

مهارت تجسم فضايي

منظور از تجسم فضايي توانايي تصور سه بعدي اجسام و اشکال در ذهن و همچنين تجسم نقش‌ها و طرح‌هاي پيچيده در ذهن و ترسيم مجدد آنهاست. کودکاني که مهارت تجسم فضايي دارند مي‌توانند در مشاغلي مانند برنامه‌ريزي شهري، معماري، طراحي داخلي، ترسيم يا مدل تصويري مانند نقشه‌کشي، مهندسي ساختمان يا مهندسي الکترونيک موفق ‌شوند. اين مهارت‌ها با رفتارهاي زير شناخته مي‌شود:

۱ - فاصله‌ها را خوب تخمين مي‌زند.

۲ - با نقشه و مقياس خوب کار مي‌کند.

۳ - رابطه بين فاصله و بزرگي اجسام را درک مي‌کند.

۴ - در يک اتاق تاريک با چشمان بسته به خوبي مي‌تواند مسير خود را انتخاب کند.

۵ - مي‌تواند يک نقشه از آپارتمان يا خانه‌تان را رسم کند.

۶ - اشياء موجود در اتاق را مي‌تواند از حفظ رسم کند.

7 - مي‌تواند تصوير يک مکعب يا اجسام سه بعدي را به خوبي رسم کند.

8 - مي‌تواند با رعايت نسبت و مقياس چيزي را نقاشي کند.

9 - از کلماتي که رابطه مکاني اشياء را نسبت به هم نشان مي‌دهد مانند زير، بالا، کنار و روبه‌رو به درستي استفاده مي‌کند.
-

مهارت تعامل اجتماعي

منظور از توانمندي‌هاي اجتماعي و تعامل در جامعه، شناخت روحيه و احساسات دروني خود و ديگران و برخورد صحيح و متناسب با آن است. اين کودکان در مشاغلي که به خدمات اجتماعي مربوط مي‌شود مانند معلمي که به خوبي مي‌تواند مشکلات کودکان را حل کند و آنها را هنگام مشاجرات آرام کند، مشاوره، مددکاري اجتماعي و... مي‌توانند موفق باشند. برخي از رفتارهاي زير نشانه‌اي از اين مهارت در کودکان است:

۱ - تعدادي دوستان خوب در مدرسه دارد.

۲ - صلح طلب و مسالمت‌جو است. اغلب از درگير شدن پرهيز مي‌کند.

۳ - بازي هاي دسته‌جمعي و تکاليف گروهي را دوست دارد.

۴ - تلاش مي‌کند دوستاني را که با هم دعوا کرده‌اند آشتي دهد.

۵ - با حيوانات و گياهان همدردي مي‌کند.

۶ - با ديگر انسان‌ها احساس تفاهم و همدلي دارد.

۷ - اسباب‌بازي‌هايش را با رغبت با ديگران تقسيم مي‌کند.

۸ - از هديه دادن لذت مي‌برد.
-

مهارت گفتاري

اين دسته از کودکان مطالعه و صحبت کردن را دوست دارند، کاربرد کلمات را به خوبي مي‌دانند، زبان‌هاي بيگانه را نسبتا راحت‌تر ياد مي‌گيرند. احتمالا اين افراد در مشاغلي مانند مشاوره ، روزنامه‌نگاري، نويسندگي، مجري گري برنامه و ميزگردها، فروشندگي و... موفق خواهند شد. برخي از رفتارهايي که اين ويژگي را نشان مي‌دهد به شرح زير است:

۱ - به داستان پردازي علاقه‌مند است.

۲ - به قصه‌گويي با بيان تجربيات خودش علاقه دارد.

۳ - به استفاده از کلمات جديد علاقه دارد.

۴ - معني کلماتي را که نمي‌داند مي‌پرسد.

5 - با کلمات بازي مي‌کند و سعي مي‌کند ترکيب‌هاي متفاوتي از کلمات بسازد. مثلا به جاي آبگرمکن مي‌‌گويد گرماب!

6 - ديکته‌اش به نسبت سنش خوب است.

7 - به نسبت سن خود گياهان و حيوانات را مي‌شناسد و مي‌تواند آنها را توصيف کند.

8 - مي‌تواند موضوعات پيچيده را خوب توضيح دهد.

9 - براي خود دفتر خاطرات دارد يا براي روزنامه مدرسه مطلب مي‌نويسد.



تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:, | 20:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تحقیقات انجام شده در مورد آسیب ها، تأثیر سوء و مستقیم میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط تلفن‌ همراه از لحاظ جسمانی، روانی، اخلاقی و اجتماعی بر یادگیری دانش‌آموزان، جوانان و حتی بزرگسالان

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط تلفن‌ همراه می‌تواند بر یادگیری فرد استفاده کننده از آن، تأثیر سوء بگذارد.
استفاده از تلفن ‌همراه می‌تواند از لحاظ روانی، اخلاقی و اجتماعی بر دانش‌آموزان، جوانان و حتی بزرگسالان تأثیر زیادی داشته باشد.

آسیب جسمانی استفاده از تلفن‌ همراه:

جمجمه نوجوانان تا سن 16 سالگی در حال رشد است و استحکام لازم را پیدا نکرده است به همین دلیل میدان مغناطیسی که توسط تلفن ‌همراه ایجاد می‌شود، می‌تواند آسیب‌های جسمانی جبران ناپذیری را برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد.

*میدان مغناطیسی تلفن‌همراه و تأثیر مستقیم آن بر یادگیری:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط تلفن‌همراه می‌تواند بر یادگیری فرد استفاده کننده از آن، تأثیر سوء بگذارد.

آسیب‌های روانی استفاده از تلفن‌همراه:

وقتی نوجوانی از تلفن ‌همراه استفاده می‌کند نوعی وابستگی در وی ایجاد می‌شود که این وابستگی موجب خواهد شد تا فرد در پی برقراری تماس‌ یا ارسال پیامک‌های غیر‌ضروری به دیگران باشد.

یکی از نیازهای مهمی که در سن نوجوانی شکل‌ می‌گیرد نیاز به ارتباط با جنس مخالف است؛ بر این اساس این ابزار می‌تواند ارتباط‌هایی از این نوع را برای دانش‌آموزان فراهم کند؛ البته آسیب‌های زیادی را در استفاده نوجوانان، جوانان و حتی افراد متأهل از  تلفن‌همراه شاهد هستیم که مقابله با آن مستلزم آگاهی خانواده‌هاست.

اگر والدین احساس می‌کنند داشتن تلفن‌همراه برای فرزند آنها ضرورت دارد اگرچه می‌توان گفت که این نیاز و ضرورت به نوعی کاذب است ولی باید برای خریدن تلفن‌همراه، قراردادی در خصوص انگیزه خرید و نحوه استفاده از تلفن‌همراه و مواردی از این قبیل را با فرزند خود در نظر بگیرند تا بتوانند بر استفاده صحیح  فرزندشان از تلفن‌همراه نظارت داشته باشند.

استفاده از تلفن‌همراه در مدارس و کاهش میزان اثربخشی آموزش‌های اخلاقی:

ارتباط با جنس مخالف که از طریق استفاده از تلفن ‌همراه صورت می‌گیرد، اٌفت تحصیلی را نیز  برای دانش‌آموزان به همراه دارد با توجه به اینکه نیاز غالب دانش‌ْآموزان در مقطع راهنمایی و دبیرستان نیاز به ارتباط با جنس مخالف و نیاز عاطفی است اگر این ابزار ارتباطی وارد مدارس شود می‌تواند زمینه‌ساز محرک‌های جنسی را نیز فراهم کند.

با در اختیار گذاشتن تلفن‌همراه در مدارس، دانش‌آموزان می‌توانند تصاویر مختلفی را از طریق بلوتوث به یکدیگر مبادله کنند که این امر می‌تواند موجب کاهش میزان اثربخشی آموزش‌ها در حوزه‌های مختلف اخلاقی و اجتماعی شود.

منع استفاده از تلفن‌ همراه در مدارس نیازمند الزام قانونی مناسبی است که بتواند این قبیل مصونیت‌های سازنده را برای نوجوانان ایجاد کند.

 



تاريخ : چهار شنبه 3 تير 1394برچسب:, | 20:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

از صنعت کاغذ چه میدانیم؟

کیفیت کاغذ بعضی کتاب ها و مجلات، بسیار عالی است. تولید کاغذ فرایند بسیار ساده ای است. تولیدکنندگان کاغذ الیاف گیاهی را در آب معلق می کنند و سپس آنها را از یک صافی الک گونه می گذرانند. آب از الک عبور می کند و ورقه ای از الیاف بر روی آن تشکیل می شود. همین ورقه الیاف است که پس از خشک شدن به ورق کاغذ تبدیل می شود. این فرایند اساسی از زمانی که در حدود 200 سال قبل از میلاد در چین برای اولین بار کاغذ ابداع شد، تا به اکنون تغییر نکرده است.

چینی ها اولین کاغذها را تقریباً به طور کامل از کنف می ساختند. بعدها هنگامی که تکنیک تولید کاغذ به غرب ممنتقل شد، از پارچه (یعنی مخلوطی از کنف و کتان) برای این کار استفاده کردند. در اوایل قرن بیستم پنبه ی ارزان قیمت، محصول صنایع رشدیابنده ی نساجی، به تدریج جای کنف را گرفت. صنعت تولید کاغذ از کاه و نعناع وحشی نیز برای تولید کاغذ استفاده کرده است، ولی قسمت عمده کاغذ از مغز چوب به دست می آید.

رایجترین چوب های نرمی که برای تولید کاغذ به کار می روند، چوب درختان کاج و صنوبر هستند. چوب های سخت عبارت اند از چوب درختان سپیدار، زان، غان، و اکالیپتوس.

انتخاب چوب به عنوان ماده ی اولیه ی تولید کاغذ از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. دانشمندان پیوسته در این فکر هستند که درختان سریع رشد یابنده را پرورش دهند. در شرایط آب و هوایی مناسب، حداکثر میزان رشد یک درخت، 30 متر ارتفاع و 75 سانتیمتر تنه در طول مدت 5 سال است. 9 سال می کشد تا درختان کاج و صنوبر به سن بلوغ برسند.

ابتدا الیاف چوب را به طریق مکانیکی تهیه می کردند. تنه های بزرگ درختان به وسیله ی چرخ تراش مخصوص به باریکه های مجزا تبدیل و از آنها برای تکمیل الیاف های گران قیمت تر استفاده می کردند. نوز از این فرایند مکانیکی برای تولید کاغذهای ارزان روزنامه ها استفاده می شود، اگرچه امروز خمیر کاغذ از طریق شیمیایی نیز تهیه می شود. کلیه ی خمیرهای کاغذ به یکی از دو روش زیر تهیه می شوند.

تهیه کاغذ

روش تهیه مکانیکی

قسمت عمده ی کاغذ مجله ها از طریق مکانیکی عمل می آید. برای این کار پوست تنه ی درختان را می کنند و مغز چوب را به طریق مکانیکی آسیاب می کنند. در این فرایند، رطوبتی که در مغز چوب وجود دارد مهم است و به همین دلیل معمولا مغز چوب های خشک را مرطوب می کنند. بعد از آسیاب کردن، مغز چوب را از غربال هایی می گذرانند تا قسمت های آسیاب نشده از آن جدا شود.

در فرایند مکانیکی، الیاف چوب بر خلاف سایر الیاف، به طور کامل جدا نمی شوند. ماده ی لینین چوب که رشته های الیاف آن را به هم می چسباند و به چوب حالت سفت و سختی می دهد، باید از طریق شیمیایی حل شود، تا الیاف به طور کامل از هم جدا شوند.

یکی از فرایندهایی که در آنها کاغذ از طریق شیمیایی تولید می شود، فرایند سولفات (یا کرافت) است. در فرایند شیمیایی، تراشه های چوب را در محلول هایی که لینین را در خود حل می کنند، می جوشانند. کرافت یک کلمه ی آلمانی است و معنای آن "محکم" است. منظور از سولفات، سولفات سدیم است که برای جوشاندن چوب به کار می رود، اگرچه در این فرایند ئیدروکسید سدیم و سولفید سدیم عامل فعال هستند.

در فرایند شیمیایی مغز چوب به سلولوز تقریباً خالص تبدیل می شود. اگرچه معمولاً کاغذ را بعداً می شویند تا سفید شود، ولی تفاوت میان پرداخت شیمیایی و پرداخت مکانیکی از میان نمی رود. کاغذی که به طریق شیمیایی تولید می شود به طور قابل توجهی از کاغذ روزنامه سفیدتر است.

رنگ کاغذ روزنامه به دلیل ناخالصی هایی که پس از پرداخت مکانیکی در آن باقی می ماند و همچنین به دلیل اینکه در فرایند مکانیکی الیاف های چوب به طور کامل از هم جدا نمی شوند، زرد رنگ است. کاغذی که به طریق مکانیکی تولید می شود، به دلیل آنکه تا حدودی تار است، برای چاپ مناسب است. اما همین کاغذ به مرور زمان و یا هنگامی که در معرض نور قرار می گیرد زرد رنگ می شود. دلیل این امر، وجود ماده ی لینین است که در خمیر کاغذ باقی می ماند.

در تولید کاغذ برای بعضی مجلات میان روش مکانیکی و روش شیمیایی توازن نسبتاً خوبی برقرار می شود. روش مکانیکی از روش شیمیایی ارزان تر است. معمولا برای جلد مجلات، به دلیل آنکه دایم در معرض نور هستند، از کاغذ تولید شده به روش شیمیایی استفاده می کنند، اما برای بقیه ی صفحات کاغذ تولید شده به روش مکانیکی به کار می برند. به همین دلیل، این نوع کاغذها به محض اینکه نور می بینند به اصطلاح پیر می شوند. معمولاً جلد مجلات کاغذهای داخل آن را در مقابل نور محافظت می کند. کیفیت بهتر کاغذ جلد مجله این مزیت را هم دارد که می توان بر روی آن عکس رنگی چاپ کرد و حالت جالب توجه و جذابی به مجله داد.

فرایند اسید سولفیت، که در سال 1870 ابداع شد، روش مهم دیگری برای حل کردن لینین به طریق شیمیایی است. در این فرایند، تراشه های چوب را با کلسیم ئیدروژن سولفیت و اسید گوگرد تا دمای حدود 180 درجه ی سلسیوس می جوشانند. بهره ی الیاف به دست آمده از چوب های نرم در این فرایند بین 45 تا 50 درصد است. این الیاف به راحتی قابل شستشوست و بنابراین در پرداخت های بعدی کاغذی تولید می کند که محکم و چگال است، اما خیلی کدر نیست.

در فرایند سولفیت خنثی، آمیزه ای از سدیم سولفیت و سذیم ئیدروکسید، لینین را در دمایی بین 186 تا 185 درجه ی سلسیوس حل می کند. بهره ی این فرایند70 درصد است. این محلول لینین را تا آنجا حل می کند که الیاف کاملاًاز هم جدا شوند و از خمیر حاصل برای تولید کاغذهای محکم مثل مقوا، و کاغذهای موج دار استفاده می کنند.

انتخاب نوع چوب نیز به نوع الیافی که در پرداخت تولید می شود بستگی دارد. چوب های نرم، معمولاً الیافی تولید می کنند که طول آنها پس از پرداخت شیمیایی، در حدود 3 میلیمتر است. طول الیاف حاصل از چوب های سخت معمولا بین 1 تا 2 میلیمتر است.

تهیه ی خمیر کاغذ

مرحله ی بعد در پرداخت خمیر، زبر کردن قسمت های خارجی الیاف است. این روش را روش رشته رشته کردن می گویند. در این روش پوسته ی خارجی جدارهای الیاف را به درجات مختلف می کنند و ریشه های کوچکی تولید می کنند. این فرایند مساحت سطح الیاف را افزایش می دهد و پیوند میان الیاف را در کاغذ پرداخت شده اصلاح می کند و در نتیجه میزان استحکام کاغذ را افزایش می دهد. همه ی الیاف گیاهی برای پرداخت به وسیله ی این روش مناسب نیستند. کنف از همه بهتر و راحت تر است، اما در عوض خیلی گران است.

یکی از اولین ماشین هایی که برای ناصاف کردن سطح الیاف به طریق مکانیکی به کار می رفت، کوبنده ی هولاندر نام داشت. این ماشین در اواخر قرن هفدهم متداول شد. این ماشین متشکل بود از یک استواننه با میله هایی آهنی در امتداد طول آن که به آن حالت شیار می داد. استوانه ی شیاردار به طور افقی در داخل یک لاوک بیضوی و در مقابل یک پایه ی قابل تنظیم می چرخید. الیاف معلق در آب هنگامی که از لای استوانه ی چرخان و پایه عبور می کردند، زبر می شدند. هنوز در تولید دستی از این کوبنده استفاده می شود، ولی در صنعت به جای این کوبنده از خمیرکن های ئیدرولیکی استفاده می کنند.

دستگاه خمیرکن، ظرف بزرگی به شکل فنجان است که یک برنده با سرعت زیاد در ته آن می چرخد. برنده خمیر را به طرف بالا پرتاب می کند و آن را به داخل تیغه ها برمی گرداند. این ماشین سریع نه تنها ورقه هایی از خمیر یا کاغذهای باطله، بلکه تمام یک توده ی خمیر را می تواند ببرد. عمل بریدن و رشته رشته کردن در این ماشین خیلی سریع تر از کوبنده صورت می گیرد.

تکنولوژی مدرن انواع مختلفی از تجهیزات سریع را برای خارج کردن ناخالصی ها، توده های الیاف، و اجسام خارجی از داخل خمیر کاغذ وارد بازار کرده است. این تجهیزات در بهتر کردن خواص الیاف و همچنین در بالا بردن کیفیت کاغذ تولید شده تأثیر زیادی داشته است.

در این فرایند، االیاف جذب آب می شود. الیاف خیس شده قابلیت انعطاف پیدا می کند و یک شبکه ی حصیری ریز بافت تشکیل می دهد. در نتیجه آب الیاف آزادانه از آن خارج می شود. طولی از الیاف که برای ماشین های کاغذسازی موجود مناسب است برابر 0.05 تا0.03 میلیمتر است. اگر الیاف سفت و اسفنجی باشند، کاغذ حاصل ضعیف، حجیم و شل خواهد بود که مشخصه ی کاغذهای کاهی است. اگر الیاف خیلی خیلی بلند باشند، هنگام معلق شدن در آب به هم می پیچند و ورقه هایی با لکه های اضافی تولید می کنند. و اگر خیلی خیلی کوتاه باشند قدرت پیوند آنها در داخل ورقه ی کاغذ خیلی ضعیف می شود. اگر میزان کوبیدن بیش از حد زیاد باشد، کل ساختار الیاف در هم کوبیده می شود و نوعی ژله تولید می کند. از این خمیر برای تولید کاغذهای ضدچربی و شفاف استفاده می شود.

به طور کلی مقاومت فشاری، مقاومت تاشوندگی و مقاومت کششی کاغذ در اثر کوبیدن و در نتیجه افزلیش میزان رشته رشته شدن تا یک حد معین، افزایش می یابد. اما مقاومت پارگی کاغذ با کوتاه شدن الیاف در اثر کوبیده شدن، به سرعت کاهش می یابد. در عمل نوعی توازن میان این شیوه های مختلف همواره ضروری است.

هنر تولید کاغذ

لباس سفارشی دوز

تا اوایل قرن نوزدهم تمامی تولیدکنندگان کاغذ، کاغذ را با یکی از دو روش دستی زیر تولید می کردند. در یک روش، یک قالب دست ساز را از داخل یک خمره ی الیاف معلق شده بیرون می کشیدند.

متناوبا قالب را در آب تمیز شناور می کردند و خمیر متراکم در آن می ریختند. خمیر به طور یکنواخت ذر باللای قالب توزیع و سپس قالب به عقب کشیده می شد.

ماشین کاغذسازی مدرن فورد رینیر نلم ددارد. در آن الیاف به روی سیم متحرک جاری می شود. تکان های از پهلو باعث می شود که الیاف به طور یکنواخت توزیع شود. ابتدا مقداری از آب اضافی به طور خود به خود از الیاف خارج می شود، سپس جعبه های خلأ که در زیر سیم قرار دارند مقدار بیشتری از آب را می مکند. آن گاه کاغذ خیس به روی یک نمد متحرک منتقل می شود تا مقدار باز هم بیشتری از آب آن گرفته شود و بالاخره به روی استوانه های بزرگ با بخار داغ شده می رود و در آنجا مقدار رطوبت آن تا به 4 یا 6 درصد کاهش می یابد.

کیفیت کاغذهای تیره برای چاپ بهتر است، زیرا همین تیرگی باعث می شود که مطالب چاپ شده از طرف دیگر دیده نشود. صنعت کاغذسازی با افزودن چیزهایی به نام مواد افزودنی تیرگی کاغذ را افزایش می دهند.

تولیدکنندگان کاغذ ابتدا در سال 1733 گل چینی به الیاف اضافه می کردند. سپس در سال 1820 سولفات باریوم و بعدها در دهه ی 1920 کربنات کلسیم را نیز به آن افزودند. در سال های دهه ی 1930 کاربرد دی اکسید تیتانیوم ، که تیرگی کاغذ را به مقدار قابل توجهی افزایش می داد، رایج شد. این مواد افزودنی را در مرحله ی خمیر به کاغذ اضافه می کردند، بنابراین وقتی ورق کاغذ شکل می گرفت این مواد در میان الیاف آن رسوب می کرد. همین امر باعث می شد که سطح کاغذ صاف و هموار شود.

کلر از اولین مواد سفید کننده بود، اما اگر بعد از استفاده از کلر کاغذ را خوب نمی شستند، به سرعت تباهی پیدا می کرد. کاغذهای امروزی را با وسایل اپتیکی سفید می کنند. مثل پودرهای "سفیدتر از سفید" که نور فرابنفش را جذب و سپس آن را در گستره ی نور مرئی دوباره گسیل می کنند.

الیاف سلولوز رطوبت گیر هستند و بنابراین رطوبت هوا را به خود جذب می کنند. این الیاف برای تولید کاغذ خشک کن خیلی خوب هستند، اما برای کاغذ چاپ خوب نیستند. بنابراین کاغذ را باید در فرایندی به نام فرایند چسب اندودی یا آهار زنی ضد آب کنند.

در قدیم عامل اندود چسب آمیزه ای از ژلاتین و سولفات آلومینیوم بود. سولفات آلومینیوم را تولیدکنندگان کاغذ آلوم می گویند. آلوم پروتئین را لخته می کند و بنابراین با مقدار کمتری ژلاتین آهار سخت تری به کاغذ می دهد.

بعضی کاغذها از جمله کاغذهای ضد روغن و کاغذهای پوستی احتیاج به نوعی موواد افزودنی خاص دارند که آنها را همواره مرطوب نگه دارد. بنابراین، این نوع کاغذها هیچ وقت خشک نمی شوند. این افزودنی هاعمدتاً پلی ئیدروکسی آلی مثل دی اتیلن گلیکول ، سوربیتول، و مخلوطی از فروکتوز و گلوکوز هستند. سایر افزودنیها به اصلاح خواص کاغذ تولید شده، یا به آسانتر شدن پرداخت آن کمک می کنند.

کیفیت هر تصویری که بر روی کاغذ چاپ می شود به سطح ورق کاغذ بستگی دارد. تعداد زیادی عملیات پایانی وجود دارد که می توانند مشخصه های کاغذ را تغییر دهند. دو عملیات عمده عبارت اند از اندود کردن و نورد کردن.

اندود کردن فرایندی است که در آن یک لایه گل رس، یا سایر رنگدانه ها، قسمت پایه ی کاغذ را می پوشاند. مواد چسبناک لایه ی اندود را خوب به قسمت پایه می چسبانند. اندود معمولا هر دو طرف کاغذ را می پوشاند. در نتیجه سطح کاغذ هموار و برای چاپ آماده می شود. مواد چسبی عبارت اند از الکل های پلی وینیل و نشاسته ای که با فرایند شیمیایی اصلاح شده است.

ماشین پرس سطح کاغذ را صاف و هموار می کند. این فرایند در ساده ترین صورت به این ترتیب است که کاغذ به تعدادی استوانه ی قائم که سطح همه ی آنها از فلز کروم براق و داغ است خورانده می شود. این ماشین از طریق فشار و سرعت های چرخش مختلف ورقه ی کاغذ را فشرده و براق می کند. کنترل میزان رطوبت کاغذ در خلال این عملیات بسیار مهم است. غالبا باید آب به کاغذ اضافه شود تا کارایی درست خود را باز یابد.

"ته نشان" در اوراق بانکی ـ مثل اسکناس، سفته، اوراق بهادارـ بهترین آزمون برای تشخیص تقلبی یا واقعی بودن آنهاست. ته نشان واقعی در اثر راندن کاغذ از میان یک غلتک بخصوص، بر روی اوراق بانکی حک می ششود. در این غلتک ها یک شبکه سیمی وجود دارد و نقشی بر روی این شبکه سیمی دوخته شده است. غلتک کاغذ را در ناحیه ی شبکه ی سیمی و در محل سیم ها متراکم می کند و نقش دوخته شده را روی آن می اندازد. در نتیجه، کاغذ در این نواحی نازکتر در مقابل نور شفافتر از بقیه ی نواحی هستند.

کاغذهای مخصوص چاپ اسکناس را به دقت مراقبت می کنند. جاعلان اسکناس سعی می کنند با موم اندود کردن کاغذ، نقش ته نشان را تقلید کنند این موم اندودن، کاغذ را در مقابل نور شفافتر جلوه می دهد. اما کشف این موضوع بسیار راحت است، زیرا این نوع کاغذهادر محل نقش، آب را دفع می کنند، در حالیکه نقش روی اسکناس واقعی درست به اندازه ی بقیه ی قسمت های اسکناس آب جذب می کند، نه کمترـ نه بیشتر.

کیفیت نقش روی اوراق بانکی به الیاف های کاغذ بستگی دارد. کاغذ مخصوص اسکناس حاوی لینین و مانیلا (یک الیاف گیاهی) است. طول این الیاف در حدود 2 تا 3 میلیمتر است که خیلی بلندند. الیاف های کوتاه برای فرایند ته نشان خیلی خوب هستند. اما در صورتی که الیاف به کار رفته در تولید کاغذ کوتاه باشد، غلتک بیش از حد کاغذ را تغییر شکل می دهد. درنتیجه طول الیاف یک عامل تعیین کننده در کیفیت کاغذ اسکناس است.

مشکلات آلودگی

کاغذ تمیز نداریم

آلودگی یکی از مشکلات عمده و سابقه دار صنعت کاغذ است. غلظت معمولی یک محلول تعلیق الیاف در حود یک درصد است. بنابراین، در حدود 100 برابر آب برای تولید یک مقدار معین کاغذ لازم است. به علاوه، فرایندهای شیمیایی مستلزم حدود 100000 تا 300000 لیتر آب برای تولید هر تن کاغذ است.

یک منبع تمیز و پرآب برای تولید کاغذ ضروری است، و به همین دلیل است که اکثر کارخانه های تولید کاغذ در کنار رودخانه قرار دارند. کنترل اکیدا بهداشت محیط، در این ارتباط، به این معنی است که این صنعت آلودگی ناشی از پرداخت شیمیایی خمیر کاغذ را به حد زیادی کاهش بدهد. اکنون کارخانه های کاغذسازی قسمت عمده ای از مواد شیمیایی دفع شده را، قبل از ورود به آب جاری، جدا می کنند و دوباره از آن استفاده می کنند.

با وجود این، سفیدکننده ها هنوز مشکلات زیادی ایجاد می کنند. سفید کننده ها معمولا بر سه نوع اند: کلر، پراکسید ئیدروژن، و دی اکسید گوگرد. کارخانه های کاغذسازی این مواد را ابتدا خنثی و رقیق می کنند و سپس آنها را به رودخانه تخلیه می کنند.

اگرچه اثر عمد ی کنترل های سفت و سخت بهداشت محیط در این جهت است که صننعت کاغذ سازی میزان آلودگیش را کاهش بدهد، اما این تمایل در آن دیده می شود که این مشکلات را به کشورهای توسعه نیافته، که در آنها مقررات دست و پاگیر کنترل بهداشت آنچنان دقیق نیست، منتقل کند.

در سوئد، یکی از کارخانه های کاغذ سازی اجازه ندارد یک نوع کاغذ با کیفیت بسیار عالی تولید کند، زیرا تولید این کاغذ مقررات کنترل آلودگی محیط را نقض می کند. این کارخانه به جای آنکه طرح تولید خود را مطابق با استانداردهای موجود در آن کشور تغییر دهد کارخانه اش را به برزیل منتقل کرده است.

مترجم: زهرا هدایت منش

منبع:راسخون



تاريخ : چهار شنبه 3 تير 1394برچسب:, | 20:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تحليل يادگيري يكي از موضوعات اساسي در روانشناسي است. در اين نوشتار بدون هيچ توضيح نظري اضافه ، روشي بنام پس خبا ( پ س خ ب ا ) براي خواندن و مطالعه مطالب كتابهاي درسي ارائه مي گردد كه به نظر مي رسد شيوه موثري براي بهتر فهميدن و بهتر حفظ كردن مفاهيم و اطلاعات كليدي است. نام اين روش (PQRST) برگرفته از نخستين حرف نام هريك از مراحل پنجگانه در مطالعه متون است:

پيشخواني ( Preview )

سئوال كردن ( Question )

خواندن ( Reading )

به خود پس دادن ( Self - recitation )

آزمون ( Test )

دو مرحله اول و آخر ( پيشخواني - آزمون ) ويژه هر فصل از كتاب هستند ،‌ و سه مرحه مياني (‌ سئوال كردن - خواندن - به خود پس دادن ) اختصاص به هر بخش اصلي از هر فصل دارند.

1- مرحله پ ( پيشخواني ):

نخست به مرور كلي فصل معيني از كتاب مي پردازيد تا با موضوعات كلي مورد بحث آشنا شويد . براي اين منظور فهرست مطالب فصل را مي خوانيد . سپس مطالب فصل را مرور مي كنيد كه طي آن ، عناوين بخشهاي اصلي و فرعي فصل را مورد توجه قرار مي دهيد ، و تصاوير و نمودارها را از نظر مي گذرانيد. مهمترين نكته در مرحله پيشخواني اين است كه پس از مرور مطالب فصل ، چكيده اوليه يا پاياني فصل را ( در صورت وجود ) با دقت مطالعه كنيد و روي هر يك از نكاتي كه در آن آمده تامل كنيد . در اين مرحله ممكن است ،‌ سئوالهايي به ذهنتان خطور كند كه پس از خواندن متن كامل فصل بتوانيد به آنها پاسخ دهيد. اين مرحله ، تصوير كلي از مطالب فصل و سازمان بندي آن به دست مي دهد.

2 - مرحله س ( سئوال كردن )

همانطور كه قبلا گفته شد مراحل سئوال كردن ،‌ خواندن و به خود پس دادن ، ويژه هر بخش از هر فصل است. فصل هاي كتاب را يكي يكي در نظر بگيريد. هر سه مرحله سئوال كردن ، خواندن و به خود پس دادن را در مورد هر بخش اعمال كنيد و بعد ، به بعدي بپردازيد. قبل از مطالعه مطالب هر بخش ، نخست عنوان آن بخش و عنوان هاي فرعي آن را بخوانيد . سپس در حين خواندن مطالب هر بخش ، موضوعات مهم آن را به صورت يك يا چند سئوال در نظر بگيريد كه بعدا بايد به آنها پاسخ دهيد. از خود بپرسيد : مولف در اين بخش چه مفاهيم مهمي را در نظر داشته است ؟ مقصود از مرحله سئوال كردن نيز همين است.

3 - مرحله خ ( خواندن )

در اين مرحله ، مطالب هر بخش از فصل را براي آگاهي از معني آن با دقت بخوانيد و ضمن خواندن ، سعي كنيد به سئوالهايي كه در مرحله سئوال كردن مطرح شده بود ، پاسخ دهيد . در باره مطالبي كه مي خوانيد تامل كنيد و بكوشيد بين آن مطالب و اطلاعات قبلي خود ارتباط بر قرار كنيد . مي توانيد زير واژه ها يا عبارات كليدي خط بكشيد . اما ميزان آن از 10 تا 15 درصد متن تجاوز نكند. اگر مقصود از خط كشيدن زير مطالب ، مشخص كردن واژه ها يا عبارات كليدي براي مرور بعدي باشد ، خط كشدين زيادي زير مطالب ، مغاير با چنين هدفي است. تا وقتي تمام مطالب بخش معيني را نخوانده ايد يا با همه مفاهيم كليدي آشنا نشده ايد و اهميت نسبي آنها را ارزيابي نكرده ايد ، يادداشت بر نداريد. در خاتمه خلاصه فصل را از زبان خودتان نوشته و اشكالات احتمالي را با مرور فصل بر طرف كنيد.

4 - مرحله ب ( به خود پس دادن )

پس از خواندن هر بخش ، سعي كنيد مفاهيم اصلي را به خاطر آوريد و اطلاعات را از حفظ با خود بگوئيد . مفاهيم را به زبان خود بازگو كنيد و اطلاعات را ترجيحا با صداي بلند ( و اگر تنها نيستيد ، زير لب ) تكرار كنيد . مطالبي را كه به ياد مي آوريد با متن كتاب تطبيق دهيد تا مطمئن شويد كه آنها را كامل و درست حفظ كرده ايد. به خود پس دادن مطلب كمك مي كند كه به كمبود اطلاعات خود پي ببريد و آن را در ذهن خود سازماندهي كنيد. پس از آنكه بخشي از فصل را به اين شيوه مطالعه كرديد ، به بخش بعدي بپردازيد و دوباره مراحل سئوال كردن ، خواندن و به خود پس دادن را تكرار كنيد.

5 - مرحله آ ( آزمون )

پس از خواندن مطالب فصل بايد به آزمون و مرور مطالب بپردازيد . با مراجعه به يادداشتهايتان ، ببينيد چه مقدار از مفاهيم اصلي را به ياد داريد. سعي كنيد بفهميد چه پيوندي بين مطالب مختلف وجود دارد و اين مطالب چگونه در فصل ، سازمان بندي شده اند. در مرحله آزمون ممكن است مجبور شويد فصل را ورق بزنيد تا صحت مفاهيم و مطالب كليدي حفظ شده را وارسي كنيد در اين مرحله بايد چكيده فصل را بخوانيد و ضمن آن جزئيات مربوط به هر يك از نكات چكيده را در نظر آوريد. مرحله آزمون را هرگز به شب امتحان موكول نكنيد . نخستين مرور، مطالب فصل بايد بلافاصله پس از خواندن انجام شود.

پژوهشها حاكي از آن است كه روش پس خبا روش بسيار مفيدي است و مسلما كارآمدتر از روش روخواني ساده مطالب است . در اين روش مخصوصا به خود پس دادن مطالب نقش بسيار مهمي دارد. اختصاص بخش عمده زمان مطالعه به ياد آوري فعال مطالب بهتر از آن است كه تمام وقت خود را صرف خواندن و بازخواني مطلب كنيد. بررسيها مويد اين نكته اند كه خواندن چكيده فصل بيش از مطالعه سراسر فصل ، كارآمدي دارد. خواندن چكيده پيش از خواندن فصل ، چشم اندازي كلي از فصل فراهم مي كند كه خواننده را در سازماندهي مطالب در حين خواندن مطالب فصل ياري مي دهد. حتي اگر نخواهيد روش پس خبا را به طور كامل دنبال كنيد بهتر است از فوايد به خود پس دادن مطلب و نيز مطالعه چكيده فصل پيش از خواندن مطالب فصل ، غفلت نورزيد.

اين نكات را فراموش نكنيد.

براي اينكه مطالبي در ذهن بماند بايد سازمان بندي شود - با مطالب قبلي پيوند زده شود - تكرار شود ـ به خود پس داده شود - خلاصه بندي و يادداشت گردد. و مجددا يادآوري گردد.



تاريخ : دو شنبه 25 خرداد 1394برچسب:, | 8:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1. هدف هر درس یا کتاب را در آغاز مطالعه دقیقا بدانید.

2. مطالب کتاب را از ساده به دشوار یاد بگیرید.

3. از رقابت و چشم و همچشمی پرهیز نمایید.

4. برای یادگیری مطالب کتاب از چند روش استفاده کنید. به عنوان مثال مباحثه کردن، تمرین و تکرار و...

5. تا آن جا که ممکن است فصل های یک درس را با یکدیگر و درس های دیگر را با هم مربوط سازید.

6. مطالب آموخته شده را تا حد ممکن در موقعیت های روزمره خود به کار ببرید و از این مطالب مثال بسازید.

7. هیچ گاه از نام درس نهراسید.



تاريخ : دو شنبه 25 خرداد 1394برچسب:, | 8:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
نتایج تحقیقات سایت Salary.com در سال 2014 نشان داد که 89 درصد از کارمندان هر ساله بخشی از زمان خود را به بطالت می گذرانند.
 
سایت نیکو: نتایج تحقیقات سایت Salary.com در سال 2014 نشان داد که 89 درصد از کارمندان هر ساله بخشی از زمان خود را به بطالت می گذرانند.

اگرچه بسیاری از مردم فکر می کنند که نوجوانان بزرگ ترین اتلاف کننده ها زمان هستند، اما در واقع افراد بین 26 تا 39 سال بیشتر مرتکب چنین اشتباهی می شوند.

جالب است که 53 درصد از افراد شرکت کننده در تحقیق اعتقاد داشتند که وقفه های کوتاه بین کار بازدهی آن ها را افزایش خواهد داد.

در تحقیق دیگری سعی شد تا با بررسی برنامه زمانی شرکت کنندگان میزان بازدهی آن ها مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه تحقیق نشان داد افرادی که دارای بیشترین میزان بازدهی بودند بدون وقفه کار نمی کردند و در ازای هر 52 دقیقه کار 17 دقیقه استراحت می کردند.

جالب تر از همه اینکه یکی از کارمندان برای استراحت کاملا از کامپیوتر فاصله می گرفت، قدم می زد ، با یکی از همکارانش صحبت می کرد و یا کتاب می خواند.
 
9 روش اتلاف زمان برای افزایش میزان بازدهی

9 راه مناسب اتلاف زمان

خواندن وبلاگ ها، تماشای ویدئو در یوتیوپ و مطالعه کتاب های غیر مرتبط با کار کارهایی هستند که افراد کارآمد و موفق آن ها را به عنوان عوامل ایجاد اختلال در کار به شمار می آورند که مانع پیشرفت روند کار می شوند.

اما صرف زمان برای انجام کارهایی که ممکن است باعث شکل گیری ایده ها و دیدگاه های جدید شوند بسیار ارزشمند و اثربخش است. ممکن است انجام چنین کارهایی باعث شود تا چیزهای جدیدی را کشف کنیم، به راه حل های نوآورانه دست یابیم و طرز فکر کنونی خود را به چالش بکشیم.

دفعه بعدی که خسته شدید سعی کنید یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

1.قدم بزنید

هوای تازه، نور خورشید و مهم تر از همه ورزش باعث تسهیل جریان خون و بهبود تمرکز، حافظه و عملکرد شما می شود.

2.با یکی از همکاران خود صحبت کنید

بنابر نتایج تحقیقات کارمندان که اجازه صحبت با همکاران خود را دارند با برقراری ارتباط بیشتر با همکاران از میزان استرس و فشار خود می کاهند.

3. چرت بزنید

اگر احساس خستگی می کنید، 15 تا 20 دقیقه چرت زدن تاثیر بسیار زیادی روی افزایش میزان تمرکز و بازدهی شما خواهد داشت.

4.کتاب بخوانید

افرادی که کتاب می خوانند در برقراری ارتباط با همکاران خود موفق تر عمل می کنند. بنابراین شما با خواندن کتاب، به طور همزمان هوش هیجانی خود را نیز افزایش خواهید داد.

5. سایت های مختلف را بررسی کنید

اگرچه فاصله گرفتن از کامپیوتر مفیدتر است، اما شما می توانید با بررسی سایت هایی که مستقیما به کار شما مرتبط نیستند به ذهن خود استراحت داده و بازدهی خود را افزایش دهید.

6.رویاپردازی کنید

بسیاری از مردم تصور می کنند که رویاپردازی باعث ایجاد اختلال در انجام کارها می شود، اما محققین اثبات کرده اند که در زمان رویا پردازی عملکرد تمام بخش های مغز به گونه ای افزایش می یابد که قادر خواهید بود تا یک مشکل بزرگ را به راحتی از سر راه خود بردارید.

7. زمان خاصی را به صرف ناهار اختصاص دهید؟

مفهموم اختصاص زمان برای صرف ناهار برای بسیاری از کارمندان بیگانه است، اما فاصله گرفتن از میز کار و خوردن یک غذای مغذی باعث افزایش بازدهی افراد می شود.

8.تمرین مدیتیشن انجام دهید

انجام مدیتیشن، حتی برای یک مدت زمان کوتاه ، مزایای بسیاری از جمله کاهش میزان استرس و افزایش سلامت را برای شما به همراه خواهد داشت.

9.برای تعطیلات بعدی خود برنامه ریزی کنید

نتایج تحقیقات نشان می دهد که برنامه ریزی برای تعطیلات باعث ایجاد خوشحالی در وجود افراد می شود. بنابراین اگر احساس خستگی و استرس می کنید، سعی کنید با فکر کردن به تعطیلات و برنامه ریزی برای گذراندن آن به بهترین شکل ممکن روحیه خود را بالا ببرید.


تاريخ : یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, | 1:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رفتیم دانشگاه، مدرک گرفتیم و باز احساس ناراحتی کردیم؛ چون چیزی را که دوست داشتیم، پیدا نکرده بودیم؛ یعنی یادمان نداده بودند که پیدایش کنیم. کلیشه ها به ما دیکته شده بودند و حالا ما بزرگ شده بودیم؛ با مدرکی در دستمان و کلی علاقه و خلاقیت سرکوب شده در دست دیگرمان!

 

حالا باید بیشتر زحمت می کشیدیم تا راهمان را پیدا کنیم؛ راه مخصوص خود خودمان را، قرار نیست بچه های ما هم همین روند را طی کنند. دوران پیش از دبستان بهترین زمان برای تقویت خلاقیت بچه هاست؛ چرا که بخواهیم یا نخواهیم، مدرسه تاحدی خلاقیت بچه ها را می کشد. بگذاریم بچه ها آرزوی شغل های جدید بکنند؛ حتی همان کلیشه ها را طور دیگر دنبالش بروند. علاقه شان را کشف کرده و کمکشان کنیم از همین حالا راه خود را پیدا کنند؛ راه مخصوص خود خودشان را. فراموش نکنید همه بچه ها «خاص» به دنیا می آیند؛ البته اگر پدر و مادر به زور آن ها را «معمولی» نکنند!

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 خرداد 1394برچسب:, | 23:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

مهارت های زندگی مهارت هایی هستند که توانایی اجتماعی و روحی فرد را افزایش می دهند و موجب می شوند تا او بتواند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری های زندگی مواجه شود.
 

هر قدر مهارت های زندگی فردی بالاتر باشد، او بهتر می تواند سلامت روان و رفتار خود را حفظ کند و به شیوه ای منطقی و کارآمد مشکلات پیش آمده را برطرف کند.

مهارت های زندگی قدرت سازگاری افراد را بالا می برد، شخص می توان مسئولیت های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد و توانمندی هایش را بروز دهدو از آسیب های ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند.

سازمان بهداشت جهانی مهارت های دهگانه ای را معرفی کرده است که هر کس باید این توانایی ها را برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق کسب کند:

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 خرداد 1394برچسب:, | 23:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ستاره های دریایی جاندارانی مرموز هستند. گذشته از اینکه اکثر قریب به اتفاق ساکنین اعماق دریاها دارای طبیعت پیچیده ای هستند، ستاره دریایی ویژگی هایی دارد که می توان آنرا مرموزترین موجودات دریایی نامید. دانستن برخی از این ویژگی ها همراه با تماشای تصاویر زیبای این موجود رنگارنگ، خالی از لطف نیست

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 خرداد 1394برچسب:, | 11:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

قطاربه کدام سمت حرکت می کند

لطفا کمی صبر کنید تا فایل متحرک تصویری بارگذاری شود ........

اگر قطار بسمت راست حرکت می‌کند:

نیمکره چپ مغز شما فعال و توسعه یافته است. این بخش از ذهن توانایی‌های زبانی شما را بعهده دارد. این نیمه از مغز گفتار و توانایی خواندن و نوشتن شما را کنترل می‌کند. همچنین حقایق، نام‌ها، تاریخ و نوشته‌ها را به یاد شما می‌آورد. سمت چپ مغز مسئول منطق و تجزیه و تحلیل است. به این معنی که تمام واقعیات را بررسی می‌کند. اعداد و سمبل‌های ریاضی توسط این بخش شناخته می‌شوند. اطلاعات از طریق نیمکره چپ مغز بترتیب پردازش می‌شوند.

اگر قطار بسمت چپ حرکت می‌کند:

نیمکره راست مغز شما فعال است. نیم کره راست متخصص پردازش اطلاعات تصویری و نمادهاست اما نه اطلاعات کلمه‌ای. این نیمه از مغز به ما فرصت خواب دیدن و خیالبافی را می‌دهد. با کمک نیمکره راست، ما می‌توانیم داستان‌های مختلف را با هم ترکیب کنیم. همچنین این نیمکره مسئول توانایی‌های موسیقی و هنر‌های تجسمی است. نیمکره راست به طور همزمان می‌تواند بسیاری از اطلاعات مختلف را پردازش کند. این بخش می‌تواند مشکلات را بعنوان یک کل حل کند و نه با استفاده از تجزیه و تحلیل.

منبع : دبستانی های عزیز


تاريخ : چهار شنبه 13 خرداد 1394برچسب:, | 11:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روزی روزگاری، در حدود 4 میلیارد سال پیش، مریخ نیز درست مانند زمین سیاره ای گرم و بارانی بود. آب مایع در رودخانه های طویلی که در سطح مریخ جریان داشتند و به دریاهای کم عمق ختم می شدند جاری بود. لایه ذخیمی از اتمسفر (جو) سیاره را پوشانده و آنرا گرم نگه می داشت.

علاوه بر این، بر طبق باور برخی دانشمندان و نیز نتایج بدست آمده از تحقیقات آنها تا به امروز، برخی از گونه های حیات میکروبی و باکتری ها و حتی بالاتر از آن در مریخ وجود داشته واین در حالی بود که این گونه های حیات در حال رشد و تکامل بودند. مریخ در راهی قدم گذاشته بود که به سیاره  دومی برای زندگی و حیات درست مانند همسایه اش زمین تبدیل می شد... اما این اتفاق به شکل دیگری جلو رفت و مریخ هرگز موفق نشد. و این سوال همچنان پابرجاست که چرا مریخ اینگونه خشک شد؟ در این مقاله به برسی عوامل دخیل در وضعیت کنونی سیاره مریخ خواهیم پرداخت.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 خرداد 1394برچسب:, | 10:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مباني تند خواني

1-اصلاح تصاوير ذهني (بعد از مشخص کردن دلايل قطعي مبني بر ضرورت افزايش سرعت مطالعه)

2- مقابله با برگشت چشم به عقب بوسيله راهنماي ديد (انگشت سبابه يا مدل هاي مختلف خواندن به کمک دست)

3- کاهش مکث روي کلمات

4- افزايش حوزه ديد چشم به هنگام خواندن

5- مشخص کردن دقيق اهداف مطالعه

6- پرورش ذهن بمنظور ايجاد هماهنگي بين سرعت چشم و سرعت دريافت اطلاعت از طريق ذهن

7- ايجاد عادات صحيح براي مطالعه و ويژگيهاي لازم در شخص مطالعه کننده

8- از بين بردن تصورات غلط درباره سرعت خواندن

9- استفاده مثبت و کارآمد از نيروي تلقين مثبت در جهت تاکيد و تمرکز برخواسته ها و اهداف جديد

10- استفاده از تواناييهاي بالقوه مغز در جهت مهارکردن نيروهاي دروني و به جريان انداختن آن ها در مسير مطالعه

11- جلوگيري از بروز حواس پرتي و ايجاد تمرکز حواس بوسيله بکارگيري بيشتر از پتانسيل هاي مغز در يک لحظه

12- توانايي افزايش يا کاهش سرعت خواندن(حين مطالعه) به منظور درک و تمرکز حواس بيشتر (انعطاف در مطالعه)

13- استفاده بهينه از وقت

14- ما معتقديم اگر تند خواني را به هدف ونيت خالص فرا بگيريم و از آثار آن در راه عبوديت حق بهره گيري نماييم، در راه شکر عملي چشم و مغز وجوارح وجوانح خود قدم برداشته ايم.

:::چند تذکر به منظور پرورش ذهن براي آمادگي هر چه بيشتر در راه آموزش بهتر تند خواني :

1- از هر فرصتي براي مطالعه استفاده کنيد.

2- براي وقت هاي مرده و تلف شده برنامه زنده اي تنظيم کنيد.

3- هفته اي يک بار تمرينات تند خواني را با نوار انجام دهيد.(بزودي در سايت نيز قرار مي گيرد)

4- از تکنيک هاي تصوير سازي با هدف تند خواني، حتماً استفاده کنيد.

5- براي ترويج فرهنگ مطالعه و کتابخواني ، نهايت سعي خود را داشته باشيد.

6- براي ايجاد نهضت کتابخواني خود را آماده کنيد.

7- به آنچه مي دانيد عمل کنيد تا آنچه را که نمي دانيد خداوند به شما ياد دهد.



تاريخ : چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, | 10:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟

 

 

یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی رااز بین ببرد. بررسی های بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند.

 

یادگیری (learning) مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه دردوران دانش آموزی ودانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.
شاید به افرادی برخورد باشید که می‌گویند: همه کتابها وجزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است ویا ... .

 

بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را ازنظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دورباشیم.
برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های پیشین پیوندیابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال
فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خودرا در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خودرا در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, | 9:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گیاهان و جانواران با هم تفاوت های بسیاری دارند، هر چند برخی گیاهان نظیر گیاهان گوشت خوار، روش تغذیه شان مثل جانوران است اما تفاوت های اساسی در میان حیوانات و گیاهان وجود دارد که باید آن را بدانیم. نکته مهم این است که بدن حیوان و گیاه هر دو از سلول درست شده است اما تفاوت شکل و ساختار این سلول هاست که موجب شده است از جهات بسیاری با جانوران فرق داشته باشند. ما دراین مقاله به بررسی مختصری از تفاوت سلول گیاهی و جانوری پرداخته ایم



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, | 6:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

همانطور که می دانید به دلیل تفاوت زوایای تابش نور خورشید در جای جای کره ی زمین آب و هوای مختلفی وجود دارد دو بخش بسیار متفاوت قطب های شمال و جنوب هستند که هر دو سرد هستند و آب و هوایی تقریبا مشابه دارند. سردی این دو قطب به این علت است که هیچ گونه نور مستقیمی از خورشید دریافت نمی کنند.

در قطب ها، حتی در اواسط تابستان، خورشید همیشه در پایین افق است. در فصل زمستان، خورشید خیلی پایین افق است به طوری که برای ماه ها بالا نمی آید. بنابراین روزها هم درست مثل شب ها سرد و تاریکند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:, | 6:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برای همه ما این یک رویایی تقریبا دسترس ناپذیر است که روزی بتوانیم کره ی زمین را از مریخ ببینیم! هر چند این روزها برخی از افراد به طور خصوصی و با هزینه های بالا به فضا نوردی می پردازند اما این اتفاق برای عموم مردم و مردم عادی حالا حالا ها امکان پذیر نیست. اما زمانی که حرف از فضا نوردی می شود یا در ذهن خود به کهکشان ها می رویم و میان رنگ های ساحتگی آن ها سبر می کنیم یا اینکه تصاویر چند فضانورد اصلی را به ذهن می اوریم که با لباس های انچنانی در حال پرواز به سمت سیاره ای دیگر هستند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:, | 6:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روانشناسی نحوه خوابیدن شما و مفهموم آن



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 ارديبهشت 1394برچسب:, | 6:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

افرادی که به لپ تاپ، تلفن همراه هوشمند و تبلت‌ها معتاد هستند در مورد خطرات وای‌فای هشدارها را جدی بگیرند. بررسی محققان جهانی نشان می‌دهد که استفاده از اینترنت وای‌فای سلامت شما را تهدید می‌کند.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 7 ارديبهشت 1394برچسب:, | 23:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

انسان آزاد آفریده شده است اما همیشه در زنجیری است که خود بافته است. ژان ژاک روسو

 

♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠ سخنان ژان ژاک روسو ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 7 ارديبهشت 1394برچسب:, | 23:27 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پیشرفت تحصیلی

وظایف والدین برای پیشرفت تحصیلی کودکان و به خصوص کارهایی که می توانند انجام دهند تا بچه ها در فصل امتحانات را به خوبی پشت سر بگذارند عبارتند از :

 

۱) فضایی آرامبخش، شور آفرین و اطمینان بخش بیافرینند
قطعاً اصلی‌ترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم کننده، فرحبخش و شورآفرین است. چنین فضایی درون محیط خانواده، دغدغه‌ها و نگرانیها را به حداقل می‌رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می‌سازد، تواناییهای هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می‌دهد و فرزندان را مسئول و متکی به خود بار می‌آورد.

۲) سامان بخشیدن به مسائل و مشکلات اقتصادی در ایام امتحانات
بدون تردید مسائل مالی نقشی در نمرات تحصیلی و موفقیت فرزندان ایفا می‌کنند، سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه‌ای مهم است که باید والدین آنها را جدی بگیرند.
واقعیت آن است که مسائل مالی گاه عرصه را بر والدین تنگ می‌سازد. طبعاً تحمل این مشکلات صبر آنان را سرریز کرده و فشارهایی را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند ظرفیت دانش‌آموز محدود است و حساسیت وی زیاد. برنامه‌ریزی اقتصادی در طول سال و به‌ویژه در زمان امتحانات بیشترین کمک به دانش‌آموز است، تا با آسودگی خاطر به مسائل درسی و تحصیلی بپردازد.

پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی

۳) انعکاس تعدیل یافته فراز و نشیبها
مشکلات همیشه وجود دارند. شاید مشکلات به تنهایی و به خودی خود مهم نباشد مهم چگونگی مواجهه با این مشکلات است.سعی کنید در ایام امتحانات حتی‌الامکان همه مشکلات را به فرزندان منتقل نکنید. تلاش کنید مشکلات را با همه ابعاد و زوایای نگران‌کننده و طاقت فرسا به آنان بازگو نکنید.

 


ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:, | 15:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

*آدمهای بزرگ-آدمهای متوسط-آدمهای کوچک*

 

آدم های بزرگ در باره ایده ها سخن می گویند

آدم های متوسط در باره چیزها سخن می گویند

آدم های کوچک پشت سر دیگران سخن می گویند

 

آدم های بزرگ درد دیگران را دارند

آدم های متوسط درد خودشان را دارند

آدم های کوچک بی دردند

 

آدم های بزرگ عظمت دیگران را می بینند

آدم های متوسط به دنبال عظمت خود هستند

آدم های کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند

 

آدم های بزرگ به دنبال کسب حکمت هستند

آدم های متوسط به دنبال کسب دانش هستند

آدم های کوچک به دنبال کسب سواد هستند

 

آدم های بزرگ به دنبال طرح پرسش های بی پاسخ هستند

آدم های متوسط پرسش هائی می پرسند که پاسخ دارد

آدم های کوچک می پندارند پاسخ همه پرسش ها را می دانند

 

آدم های بزرگ به دنبال خلق مسئله هستند

آدم های متوسط به دنبال حل مسئله هستند

آدم های کوچک مسئله ندارند

 

آدم های بزرگ سکوت را برای سخن گفتن برمی گزینند

آدم های متوسط گاه سکوت را بر سخن گفتن ترجیح می دهند

آدم های کوچک با سخن گفتن بسیار، فرصت سکوت را از خود می گیرند



تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, | 15:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

درسهای شگفت انگیز از زندگی انیشتین

۱ .کنجکاوی را دنبال کنید
“من هیچ استعداد خاصی ندارم .فقط عاشق کنجکاوی هستم “
چگونه کنجکاوی خودتان را تحریک می کنید ؟ من کنجکاو هستم. مثلا پیدا کردن علت اینکه چگونه یک شخص موفق است و شخص دیگری شکست می خورد .به همین دلیل است که من سال ها وقت صرف مطالعه موفقیت کرده ام . شما بیشتر در چه مورد کنجکاو هستید ؟
پیگیری کنجکاوی شما رازی است برای رسیدن به موفقیت.

۲ .پشتکار گرانبها است
“من هوش خوبی ندارم، فقط روی مشکلات زمان زیادی میگذارم”
تمام ارزش تمبر پستی توانایی آن به چسبیدن به چیزی است تا زمانی که آن را برساند.مانند تمبر پستی باشید ؛ مسابقه ای که شروع کرده اید را به پایان برسانید .
با پشتکار می توانید به مقصد برسید.

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, | 15:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شهرهای هوشمند، شهرهای آینده

این روزها همه جا از هوشمندی صحبت می‌شود و روز به روز به تعداد واژه‌ها و مفاهیمی که هوشمندی را با خود یدک می‌کشد افزوده می‌شود. به نظر می‌رسد این مفاهیم بیانگر ویژگی‌ها و مشخصات زندگی آینده بشر و به عبارتی شهرهای آینده است. پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد بشر در آینده زندگی در شهرهای هوشمند را تجربه خواهد کرد.

 
 
وقتی مفهومی را با برچسب هوشمند نامگذاری می کنیم به این معنی است که تعبیر بخصوصی برای آن در نظر گرفته شده است. از دیدگاه علمی شهر هوشمند شهری است که در آن از طریق به کارگیری هوشمندانه منابع طبیعی و با هدف توسعه اقتصادی پایدار و بهبود کیفیت زندگی، روی منابع انسانی و سرمایه های اجتماعی، حمل و نقل و ارتباطات بر پایه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری شود.

شهرهای هوشمند متناسب با گسترش فناوری های نوین و افزایش تقاضای شهروندان به امکانات جدید طراحی می شود و این شهرها پنجره ای به سوی دنیای جدیدی است که در آن آخرین دستاوردهای حوزه فناوری گرد هم آمده اند تا بشر بتواند زندگی باکیفیت تر و ساده تری را تجربه کند.

در این شهرها که براساس زیرساخت های زندگی الکترونیک طراحی می شود نیازهای افراد به روشی هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا تامین می شود. اگرچه زیرساخت های فیزیکی از مهم ترین و ضروری ترین نیازهای توسعه زندگی شهرنشینی است، اما این روزها شهرها بیش از پیش به ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فناوری های روز دنیا نیاز دارند. از این رو مفهوم شهرهای هوشمند به عنوان یک ابزار مهم و راهبردی در روند توسعه ضرورت های شهرهای آینده مورد توجه قرار گرفته است. محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زندگی هوشمند و از همه مهم تر شهروندان هوشمند از معیارهای اصلی شهرهای هوشمند آینده است. امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ما براساس ادبیاتی از جنس فناوری تعریف تازه ای پیدا کرده است.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, | 14:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, | 13:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گروهی از دانشمندان موفق به شناسایی مداری در مغز موش ها شدند که تشنگی را تنظیم می کند، زمانی که مجموعه ای از این سلول ها در مدار فعال شوند؛ موش ها بلافاصله احساس تشنگی کرده و شروع به نوشیدن آب می کنند. این در حالی است که مجموعه ای دیگر از سلول ها تمایل موش ها به نوشیدن را سرکوب می کنند.

احساس تشنگی

احساس تشنگی



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, | 13:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یک تیم از محققان آمریکایی موفق به ابداع روشی شدند که برای معکوس کردن روند پخت تخم مرغ به کار می رود و موجب کاهش هزینه های درمان سرطان و … می شود.

محققان و پخت تخم مرغ

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, | 13:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شخصیﺑﺎﻳﻚ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻭﺳﺘﺶ را ﺭﻧﺠﺎﻧﺪ.اﻣﺎﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﺪ ﻧﺰﺩ ﭘﻴﺮ ﺩاﻧﺎی ﺷﻬﺮﺭﻓﺖ ﻭﺑﺎ اﻭ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﺮﺩ. ﭘﻴﺮ ﮔﻔﺖ: براﻱ ﺟﺒﺮاﻥ ﺳﺨﻨﺖ ﺩﻭﻛﺎﺭ ﺑﺎﻳﺪ اﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻲ اﻣﺸﺐ ﺑﺎﻟﺸﻲ اﺯ ﭘﺮ ﺑﺮﺩاﺷﺘﻪ ﻭﮔﻮﺷﻪ ﺁﻥ ﺭا ﺳﻮﺭاﺥ ﻛﻦ،ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻛﻮﭼﻪ ﻫﺎ ﻭﻣﺤﻼﺕ ﺑﺮﻭ ﻭﭘﺸﺖ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺧﺎﻧﻪ ای ﻳﻚ ﭘﺮ ﺑﮕﺬاﺭﺗﺎ ﭘﺮﻫﺎﺗﻤﺎﻡ ﺷﻮﺩ....



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 فروردين 1394برچسب:, | 13:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ﺭﻭﺯﯼ ﭘﺴﺮﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭘﺪﺭ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﻣﺎﺷﯿﻨﯽ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﭘﺮﭘﯿﭻ ﻭ ﺧﻢ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﭘﺪﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﺳﺨﺖ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﻪ ﺩﺭﻩ ﺳﻘﻮﻁ ﻣﯿﮑﻨﺪ …
ﭘﺪﺭ ﺩﺭ ﺟﺎ ﻓﻮﺕ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﭘﺴﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺍﻣﺪﺍﺩﯼ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﯿﺎﺑﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﯿﺎﺑﺪ …



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 فروردين 1394برچسب:, | 10:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

راز گرم شدن حمام با يك شمع 

 

 

بنا بر نقلی مشهور زمانی که تعدادی محقق انگلیسی می‌خواستند راز گرم شدن این حمام به کمک شمع را بفهمند با دستکاری در معماری بنا باعث شدند که شمع حمام نیز با مشکل مواجه شود و از آن زمان دیگر این شمع‌ روشن نشده‌ است.
*‌ راز حمام شیخ‌بهایی چه بود؟

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 13 فروردين 1394برچسب:, | 9:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چوب و اهميت آن

چوب بی گمان یکی از بهترین و سودمندترین مواد خام طبیعت است و بی آن بشر هرگز به سطح پیشرفت و رفاه کنونی نمی‌رسید.

چوب ابتدا، ماده‌ای حیاتی برای ساخت ابزارهای اولیه، خانه و قایق برای حرکت در رودها بود. سپس، برای ساخت اکثر اشیا و ابزارهای سودمندی که انسان قرنها برای پیشرفت زندگی خود به آنها متکی بود، به کار رفت. بخشی از فناوری چوب بر اثر تلاش صنعتگران باقی مانده، ولی بیشتر آن ناچار از بین رفته و با مواد و روشهای دیگر که نتیجه انقلاب صنعتی بشر است، جایگزین شده‌است.

چوب تنها منبع طبیعی تجدیدپذیر است. نفت و زغال و دیگر معادن سرانجام روزی تمام خواهد شد، ولی جنگلی که خوب نگهداری شود (حتی گاه بدون نگهداری) بطور نامحدود به تولید چوب ادامه خواهد داد. چوب جایگاه برجسته‌ای در اقتصاد جهانی دارد. تولید سالانه چوب در جهان ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب است. خواص فیزیکی و شیمیایی و نیز مکانیکی چوب آن را فعلاً بی جانشین کرده‌است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 13 فروردين 1394برچسب:, | 9:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سیزده بدر 

سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است.برخی بر این باورند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 13 فروردين 1394برچسب:, | 9:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا
2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا
3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا
4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا



تاريخ : شنبه 8 فروردين 1394برچسب:, | 12:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
دانشمندان به فناوری غیب کردن اجسام دست یافتند
 

 

سرعت رشد و پیشرفت تکنولوژی در عرصه‌های مختلف، گاهی به قدری بالا می‌رود که می‌تواند بخشی از رویاهای موجود در ذهن هر انسان را به واقعیت تبدیل کند. خیلی از ما در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی دیده‌ایم که گاه، شخصیتی از داستان خود را از دید دیگران پنهان می‌کند تا بتواند ماموریت خود را بدون ایجاد مشکلی انجام دهد. اما حالا این موضوع فقط در فیلم‌های تخیلی اتفاق نمی‌افتد چرا که گروهی از فیزیکدانان موفق به انجام این کار در ابعاد آزمایشگاهی شده‌اند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 6 فروردين 1394برچسب:, | 17:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : پنج شنبه 6 فروردين 1394برچسب:, | 17:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد